Český Vševěd: Podpořte Ninu Kadášovou v soutěži popularizátorů vědy

Nina Kadášová.
Foto: Jakub Čermák
Monday 24 July 2023, 8:00 – Text: Martin Višňa

Jednatřicet studentek a studentů či vědkyň a vědců z českých vysokých škol se uchází o titul nejlepšího popularizátora vědy v soutěži Český Vševěd, kterou již podruhé připravili organizátoři oblíbené Noci vědců. Svoji zástupkyni má i Univerzita Palackého – Ninu Kadášovou, která studuje na přírodovědecké a lékařské fakultě a její popularizační příspěvky můžete najít na webu Vědátor.org. V hlasování veřejnosti ji můžete podpořit až do poloviny října.

Nina Kadášová studuje molekulární biofyziku a medicínu, na přírodovědecké fakultě se také seznámila se členy spolku UP Crowd, kteří založili zmíněný popularizační web. Ve volném čase se tak věnuje zprostředkovávání vědeckých témat srozumitelným způsobem široké veřejnosti, a to nejen na internetu, ale i při návštěvách škol. V roce 2021 se stala s prezentací své práce jedním z deseti nejlepších účastníků českého finále mezinárodní soutěže FameLab – Talking Science.

V letošní soutěži Český Vševěd se snaží zaujmout možnostmi využití umělé inteligence ve výzkumu proteinových struktur, které pomáhá nejen při vývoji nových léčiv. „Je mi ctí, že můžu reprezentovat Univerzitu Palackého mezi dalšími desítkami soutěžících z různých vysokých škol v Česku. Myslím, že jsem se přihlásila s tématem, které není dosud příliš známé, ale je zajímavé a může oslovit řadu lidí,“ říká.

„Tuto problematiku jsem si vybrala kvůli obrovskému pokroku v oblasti umělé inteligence v posledních letech a jejího potenciálního využití. Díky umělé inteligenci jsem se dostala ke strukturám dosud neznámých proteinů, na kterých jsem založila svoji práci. Vždy mě potěší, když dojdu k nějakému novému, dosud nepopsanému zjištění, žene mě to vpřed. Stejně tak je to i s neúspěchy, které jsou s vědeckou prací spojené, protože za každým nepovedeným experimentem stojí otázka: Proč to tak je? Toto téma má navíc přesah do dalších oblastí, jako je biologie, chemie nebo medicína, kterým se můžu dále věnovat. Je tu neustále prostor pro rozvoj a zdokonalování,“ vysvětluje Nina Kadášová.

Za základ komunikace vědy považuje především důraz na srozumitelnost a jednoduchost sdělení pro příjemce, aniž by se však vytratila podstata prezentovaného tématu. Druhým pilířem je schopnost upoutat a udržet divákovu pozornost. Obojí dle svých slov studentka UP stále piluje. „Mojí silnou stránkou jsou asi zvědavost a nadšení pro téma. Ty bych svým soutěžním videem chtěla přenést na diváky. Pro popularizátora totiž není nic lepšího, než když vidí, že se mu podařilo pro jeho téma nadchnout další lidi,“ dodává.

Soutěžní video Niny Kadášové, pod kterým pro ni můžete i hlasovat, najdete zde, všechny účastníky soutěže pak zde. Hlasování veřejnosti poběží do 15. října, o šestici finalistů nicméně rozhodne i odborná porota. Jména popularizátorů postupujících do finále budou známa na začátku listopadu, finálový večer se pak uskuteční 6. prosince v komorním sále City Campusu Ostravské univerzity.

Soutěž Český Vševěd je pořádána pod hlavičkou již tradiční podzimní popularizační akce Noc vědců, která otevře veřejnosti dveře univerzitních a dalších vědecko-výzkumných pracovišť 6. října. Zastřešujícím tématem letošního ročníku je Tajemství.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)