Interaktivně o problematice alergií a astmatu na Pedagogické fakultě

Foto: archiv katedry antropologie a zdravovědy PdF UP
Friday 29 September 2017, 8:54

Proč má být pedagog erudován v problematice alergií a astmatu? Protože alergických dětí v populaci stále přibývá. Před rokem 2000 bylo diagnostikováno cca 17 % alergických dětí, v roce 2006 cca 32 %, v současné době cca 34 %. Nejčastějším onemocněním je alergická pylová rýma a atopický ekzém. Dětí trpících astmatem je v populaci okolo 9 % (před rokem 2000 byl jejich podíl v populaci poloviční). Proto jsou alergie a astma kategorizovány mezi tzv. chronické neinfekční epidemie, neboli civilizační nemoci.

Učitel v prostředí edukační reality se tak velmi pravděpodobně v průběhu svojí profesní pedagogické praxe s alergickým či astmatickým dítětem setká. Proto je nezbytná edukace pracovníků ve školství v oblasti prevence, možné terapie včetně režimových opatření, a zejména je podmiňující schopnost pedagoga poskytnout adekvátní první pomoc v akutních stavech alergického či astmatického onemocnění.  

Nejen na základě těchto skutečností byl společností Česká iniciativa pro astma vytvořen edukační projekt 7A – 7x o alergii a astmatu pro školu, který po dobu více jak pěti let zvyšuje zdravotní gramotnost pedagogů v celé České republice a opakovaně i na Pedagogické fakultě univerzity Palackého v Olomouci.

Dne 27. 9. 2017 se tak přes 50 studentů, budoucích učitelů mateřských, základních i střední škol, interaktivně vzdělávalo v oblastech alergie a astmatu u školních dětí, detailněji v otázkách alergické rýmy, alergiích na potraviny, rizicích spojených se stravováním dětí alergických na potraviny v rámci školního stravování, problematice atopického ekzému ve školním věku atp. Řešena byla i témata vztahujíce se k dechové rehabilitaci či k alergické reakci po bodnutí hmyzem. Opomenuta nebyla ani preventivní a režimová opatření u alergiků a astmatiků či psychické zvláštnosti dětí se zdravotním oslabením a nemocí.  Stěžejní pozornost byla věnována náhlým stavům, tzv. anafylaktické reakci a následně teorii i praktickému nácviku první pomoci a použití pohotovostního balíčku.

Přednášejícími byli přední odborníci na řešenou problematiku: prof. MUDr. František Kopřiva, Ph.D., doc. MUDr. Jaromír Bystroň, CSc. a MUDr. Hana Janíčková.

V rámci pedagogické fakulty byly spolupořádajícími jednotkami katedra antropologie a zdravovědy a Centrum výzkumu zdravého životního stylu.

Účastníci akce obdrželi sadu metodických materiálů a po absolvování osmihodinového interaktivního vzdělávacího semináře získali certifikované osvědčení České iniciativy pro astma.

Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)