Letošní olomoucký hackathon se zaměří na klimatickou změnu a dopravu

Grafika: Jakub Koníček
Monday 1 September 2025, 8:00 – Text: Šárka Chovancová

Na aktuální témata, jako jsou doprava a klimatická změna, se zaměří třetí ročník hackathonu Když data promluví, který se uskuteční ve dnech 14.–16. listopadu 2025 v Envelopa Hubu v Olomouci. Akci společně pořádají Olomoucký kraj, Statutární město Olomouc a katedra geoinformatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého.

„Máme velkou radost, že se nám díky silné podpoře daří již třetím rokem pokračovat v organizaci hackathonu. Věříme, že letošní ročník posune laťku ještě výš než ty předchozí. Kromě otevřených dat Olomouckého kraje a města Olomouce letos díky zapojení do projektu EnCLOD poprvé nabídneme i aktuální senzorová data o dopravě a teplotě přímo z Olomouce. V kombinaci s dalšími otevřenými daty a tvůrčí energií účastníků tak mohou vzniknout projekty s reálným dopadem na naše okolí,“ uvedl hlavní organizátor akce Jakub Koníček z katedry geoinformatiky.

Organizátoři i letos slibují kvalitnější data, relevantní témata a silnější provázání s praxí, a to například díky využití senzorových sítí a možnosti mezinárodní prezentace projektů v rámci evropské iniciativy DigiEduHack pod záštitou Evropské komise.

„Do letošního ročníku se mohou od 1. září 2025 přihlásit týmy i jednotlivci. Soutěž, během níž účastníci navrhnou, vytvoří a prezentují své nápady, je otevřena všem bez ohledu na věk či profesní zkušenosti. Vítáme studenty středních i vysokých škol i odborníky z praxe. Vždy má smysl podporovat projekty, které prohlubují spolupráci a rozvíjejí veřejný sektor v Olomouci i okolí. Těšíme se na inovativní myšlenky, které hackathon jistě opět přinese,“ doplnil Tomáš Pejpek, náměstek primátora města Olomouc.

Soutěžící budou usilovat o věcné ceny v celkové hodnotě přes 100 000 Kč. Největší hodnotou hackathonu je však možnost dalšího rozvoje projektů. Účastníci mohou získat podporu od Inovačního centra Olomouckého kraje, Vědeckotechnického parku UP, organizátorů i partnerů akce.

Název hackathon je složenina ze slov hack a maraton. Vyjadřuje spojení limitů programovatelných systémů s vytrvalostí. Hackathon kombinuje poznatky a dovednosti technického i netechnického světa, z nichž vzejde nový projekt nebo produkt.

Olomoucký kraj dlouhodobě podporuje inovace ve všech oblastech života. K největším přínosům patří datový portál Olomouckého kraje, který poskytuje open data z různých zdrojů. Aby data ožila, je klíčové jejich zpracování v aplikacích pro koncové uživatele. V této oblasti je hackathon nenahraditelný – ukazuje cestu, jak využít data pro další inovační rozvoj. Velkou radost mám i z letošní novinky – zapojení online čidel. Čím méně je potřeba data upravovat na cestě k uživateli, tím je jejich dlouhodobá využitelnost jistější. Zpřístupnění informací je jedním z hlavních přínosů této soutěže.

„Začít je náročné, udržet kvalitu a tradici ještě náročnější – a právě to se nám daří. Třetí ročník hackathonu je ve fázi intenzivních příprav. Díky patří všem, kteří se podílejí na této organizačně náročné akci,“ doplnil Pavel Jelínek, náměstek hejtmana pro strategický rozvoj a IT.

Vítězné týmy se mohou kvalifikovat na celostátní hackathon zaměřený na práci s otevřenými daty v Praze a nejlepší z nich mají šanci postoupit až do evropského finále DigiEduHacku v Bruselu.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)