Originální a výjimečné. Mozaika poznání přinesla na pedagogické fakultě mimořádně kvalitní projekty

Fotogalerie: Alžběta Gregorová
Friday 23 May 2025, 12:00 – Text: Milada Křížková Hronová

V Uměleckém centru Univerzity Palackého se uskutečnil již osmnáctý ročník soutěžní studentské konference Mozaika poznání. Své vědecko-výzkumné či tvůrčí umělecké práce v ní představili studenti a studentky Pedagogické fakulty UP.

Soutěžní studentská konference Mozaika poznání se pravidelně koná v oborech učitelských, neučitelských a v umělecké činnosti a tvorbě. 

„Mám z ocenění obrovskou radost. Je pro mě hlavně potvrzením, že téma, jemuž jsem se věnovala, má smysl zkoumat a že i studentská práce může otevřít důležitou společenskou otázku. Cena je pro mě zároveň i velkou motivací do budoucna. Potěšila mě i lidsky. Vážím si toho, že někdo ocenil, kolik času a energie jsem do práce vložila,“ uvedla Aneta Housovská, laureátka první ceny v neučitelské sekci. Studentka třetího ročníku oboru Vychovatelství a speciální pedagogika zvítězila s prací nazvanou Povědomí pedagogických pracovníků a žáků o nových návykových látkách na základních školách. Věnuje se v ní znalostem o nových návykových látkách mezi žáky a pedagogy.

„Zajímám se o to, co se děje mezi mladými lidmi a novými návykovými látkami. Během studia i praxe jsem si všímala, že látky jako nikotinové sáčky nebo kratom se mezi žáky začínají objevovat čím dál častěji, ale povědomí o nich – ať už mezi učiteli nebo dětmi samými – je často omezené. Chtěla jsem zjistit, jak tuto problematiku vnímají přímo ve školách, co už vědí, co je překvapuje a co třeba potřebují k tomu, aby se v ní mohli lépe orientovat. Věřím, že otevřený rozhovor o těchto tématech má smysl,“ doplnila k vzniku i obsahu své práce.

Velkou radost z ocenění měl i Zdeněk Vilímek, který zvítězil v učitelské sekci s prací s názvem Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie. Spolu s týmem odborníků se poslední roky věnoval účinnosti vibroakustické terapie (přístup založený na působení nízkofrekvenčního zvuku 20–120 Hz) na lidský organismus, na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů. V rámci konferenčního příspěvku sdílel výsledky trojitě zaslepené randomizované kontrolované studie, kde zjistil v rámci metody spektrální analýzy variability srdeční frekvence, že vibroakustická terapie statisticky významně aktivuje více parasympatickou část autonomní nervové soustavy a další pozitivní účinky na subjektivní percepci.

„Je to samozřejmě příjemné uznání po náročné a téměř pětileté etapě. Výzkumu předcházelo několik pilotních studií a po robustní RCT studii (téměř 200 lidí v náboru) byly realizovány další případové studie aplikované do oblastí speciální pedagogiky pro lidi se speciálními potřebami – mozková obrna, ADHD, autismus a podobně. Celý výzkum byl proveden v rámci mého doktorského studia. Před obhajobou dizertace byla konference dobrým nácvikem prezentačních a argumentačních dovedností. Ocenění prvního místa a ještě zvlášťní ocenění poroty je pro mě velkým povzbuzením k dalšímu výzkumu,“ řekl student doktorského studijního programu Speciální pedagogika.   

Úspěch v Mozaice poznání velmi motivuje a povzbuzuje k další tvorbě i Kristýnu Šoltysovou, která získala první místo s prací Z hlavy do světa. Ve svém příspěvku představila dvě ze svých autorských písní, na nichž spolupracovala s Robinem Pospíšilem, který ji na konferenci doprovázel na klavír.

„Název mé práce reflektuje důvod, proč písně vnikají. Snažím se uklidnit myšlenky ve své hlavě, zorientovat se v nich a postupně se odvažuji nechávat do nich nahlížet okolní svět. První z písní nese název Bublifuk. Věnuje se ekologickým problémům a tomu, jak člověk někdy narazí, když vyjde ze své bubliny. Má motivovat nejen ostatní, ale hlavně mě samou ve snaze o udržitelné chování, i když mám někdy v kontextu celého světa pocit, že to nemá smysl. Své myšlenky a snahy si pak představuji jako bubliny, které se třeba někdy někoho dotknou a osloví. Druhá píseň List vznikla, abych si připomínala, že se v životě nemám rozhodovat jen podle přání a očekávání druhých, ale abych si našla svou cestu. Věnuje se také tématu osamostatňování, strachu z velkých rozhodnutí a hledání místa v životě,“ shrnula laureátka. Dodala, že konference Mozaika poznání a ocenění odbouraly i některé z jejích pochyb a strachů, které měla spojeny s veřejnou prezentací písní. „Odcházelo by se mi po soutěži lehce i bez ceny. Odměnila mě totiž už atmosféra, která na konferenci panovala, a samotný pocit, že jsem to zvládla.“

I letos převzal nad konferencí záštitu děkan PdF UP Vojtech Regec, který mimo jiné ocenil nejen počet, ale i šíři přihlášených příspěvků. Podle něj to svědčí o mimořádném zájmu, pracovitosti a snaze studentů Pedagogické fakulty UP rozvíjet svůj talent a dovednosti.

V porotě zasedlo celkem dvanáct akademických pracovníků ve třech sekcích (obory učitelské, neučitelské a umělecká činnost a tvorba). Ti prezentující studentky a studenty podrobovali zpětné vazbě a rovněž vedli i odbornou debatu, která byla jedním z hodnocených parametrů soutěže. Ocenění studenti a studentky obdrželi diplom a finanční odměnu v podobě stipendia.

Osmnáctý ročník soutěžní studentské konference Mozaika poznání přinesl řadu originálních, výjimečných a mimořádně kvalitních projektů, což odborná porota ocenila již při hodnocení přihlášených anotací. Letošní ročník se stal výjimečným nejen díky počtu prezentujících, ale i díky motivující, podporující a příjemné atmosféře, která panovala ve všech soutěžních sekcích a kterou pomohli vytvořit nejen porotci, soutěžící, organizátoři, ale i katedra hudební výchovy PdF UP, která v letošním roce poskytla konferenci zázemí. Více zde

Mozaika poznání 2025

Obory učitelské

1. místo: Mgr. Zdeněk Vilímek, Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie

2. místo: Bc Tereza Dokoupilová, Postava rusalky v současné české fantasy literatuře

2. místo: Mgr. Lucie Kubáčková, Přístupy k výuce textů Williama Shakespeara

3. místo: Mgr. David Kadlec, Výtvarná výchova jako prostor pro budování vztahů mezi žáky

3. místo: Bc. Tereza Ryklová, Využití moodboardu ve výuce anglického jazyka na středních školách

Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. Zdeněk Vilímek, Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie a Bc. Bohuslava Fréharová, Mezipředmětový přesah metody Sfumato se zaměřením na žáky s SPU

Obory neučitelské

1. místo: Aneta Housovská, Povědomí pedagogických pracovníků a žáků o nových návykových látkách na základních školách

1. místo: Mgr. Anna Strnadová, Hledání jednoty v péči: Doporučené postupy pro děti se zdravotním postižením

2 .místo: Tereza Jánská, Péče o nadané v ČR a zahraničí

2. místo: Mgr. Kryštof Coufal, Využití haptických rukavic u osob s těžkým zrakovým postižením

3. místo: Pavla Ospálková, Vychovatelé asistenčních psů pro osoby se zdravotním postižením

3. místo: Michaela Súdková, Volnočasové aktivity u žáků se sluchovým postižením

Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. Alžběta Smrčková, Zkušenosti sourozenců osob s poruchou autistického spektra: Kvalitativní systematické review a Bc. Anna Košatová, Izraelské školství: proměny během 77 let existence státu

Umělecká činnost a tvorba

1. místo: Bc. Martina Žembová, Co-Active Therapeutic Theatre

1. místo: Bc. Kristýna Šoltysová, Z hlavy do světa

2. místo: Hedvika Mičaníková, Bc. Elena Škubníková, Česká tvorba pro komorní dua

3. místo: Kateřina Badeová, Věra Švirlochová, Queer folková hudba

3. místo: Šimon Charoušek, Flašinet

Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. et Mgr. Monika Bucharová, Muzikoterapeutická práce s osobami s duševním onemocněním a Robin Pospíšil, Klavírní doprovod pěveckého vystoupení Bc. Kristýny Šoltysové – student Konzervatoře Evangelické akademie

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)