Veletrh inkluze přinesl řadu inspirací i zkušeností

Zahájení Veletrhu inkluze patřilo tanečnímu souboru TERNORE.
Fotogalerie: Velena Mazochová
Sunday 24 June 2018, 8:00 – Text: Velena Mazochová

Ojedinělá hudební a taneční vystoupení oživila prostory Uměleckého centra UP, které hostilo druhý ročník Veletrhu inkluze připravený cyrilometodějskou teologickou fakultou ve spolupráci s projektem ROMSPIDO. Bohatý program nabídl také tvořivé dílny, informační stánky partnerských organizací a blok odborných seminářů. 

Téma letošního Veletrhu inkluze, jehož první ročník proběhl loni na podzim, bylo zaměřeno na problémy, s nimiž se děti ze sociálně znevýhodněných skupin setkávají při nástupu do prvních tříd základní školy. „Pro dítě je to obtížné období – stává se z něj školák, který se musí začít učit číst, psát a počítat. Mění se jeho každodenní režim, který často ještě hůř prožívají rodiče. S pochopením proto otevírám tuto akci a přeji, abyste si vychutnali prostředí i vše, co si pro vás organizátoři připravili,“ uvedl při zahájení v parkánových zahradách konviktu hlavní řešitel projektu ROMSPIDO a děkan CMTF Peter Tavel. 

Jedno z vydařených hudebně-tanečních vystoupení předvedla romská skupina TERNORE ze Společenství Romů na Moravě (SRNM). „O hudební a taneční kroužek mají naše děti největší zájem, je jim to dané. Milují ale také sport a pár jich chodí i do výtvarky,“ popsala Jiřina Somsiová z olomoucké části SRNM. Jak doplnila, v pobočce v Pěnčíně je o nabídku volnočasových kroužků ještě větší zájem. „Navštěvuje je tam už téměř třicet dětí, teď přibyly i mladé maminky, které chodí do nově vzniklého kroužku vaření,“ dodala. 

V rámci populárního programu veletrhu se v přízemí  Uměleckého centra představily i partnerské organizace Člověk v tísni, Společně – Jekhetane nebo Dobrovolnické centrum UP. Zájemci zde našli také tvořivou dílnu, ve které si mohli například vyzkoušet techniky pro rozvíjení prostorové orientace, grafomotorické dovednosti nebo experimentování s přírodními a netradičními výtvarnými materiály. Odborná část přinesla zajímavé otázky i odpovědi, které k tématu inkluzivního vzdělávání ve svých příspěvcích nabídli renomovaní odborníci. Věnovali se například otázkám Institucionální a rodinné podpory dětí ze sociálně a kulturně znevýhodněného prostředí, efektivní spolupráci učitelů a asistentů pedagogů, zkušenostem ze vzdělávání romských žáků na Slovensku nebo z komunikace v multidisciplinárních týmech. 

Cílem projektu Příprava romských dětí a dětí ze sociálně marginalizovaných skupin z Olomouckého kraje a okolí na vzdělávání pomocí dobrovolnictví a se zohledněním spirituálních potřeb (ROMPSIDO) je zapojení okrajových skupin dětí a mládeže do všech úrovní vzdělávací soustavy. Vznikl za podpory MŠMT, evropských strukturálních a investičních fondů a Operačního programu Výzkum, vývoj a inovace. Spolu s Univerzitou Palackého a jejími partnerskými neziskovými organizacemi jsou do něj zapojeny také Olomoucký kraj a město Olomouc.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)