Veletrh vědy a výzkumu chce zbořit mýty

Věda ve všech podobách.
Foto: Robert Mročka
Monday 11 June 2018, 12:00 – Text: Martina Vysloužilová, Šárka Chovancová

Existuje svět v kapce vody? Jsou změny DNA mimo naši kontrolu? Můžeme opravdu věřit tomu, co vidíme? Je chemie nudná? Procházejí se rostliny sem a tam? Na tyto a spoustu dalších otázek odpoví Veletrh vědy Univerzity Palackého, který se uskuteční v pátek a v sobotu.

Letošní ročník největší celouniverzitní popularizační akce se tentokrát ponese v duchu: „Boříme mýty!“. Organizátoři z jednotlivých fakult a partnerských organizací připravili desítky interaktivních stánků. Prezentace bude v pátek od 9 do 15 hodin na přírodovědecké fakultě a v muzeu vědy Pevnosti poznání, v sobotu pak jen v Pevnosti od 9 do 18 hodin. Část aktivit návštěvníci naleznou také v Rozáriu hned vedle areálu Korunní pevnůstky.

Malí i velcí poznají prostřednictvím zábavných experimentů, soutěží či představení rozličné aspekty každodenního využití vědy a jejích poznatků. V programu nebudou chybět oblíbení roboti, geohry, optické klamy, laserové bludiště, prezentace ze světa nanovláken nebo stanoviště o kosmickém záření. „I dnes panuje ve společnosti mnoho mýtů, které můžeme díky vědě vyvrátit. Zpochybňování kulatosti země nebo globálního oteplování – to je jen špička ledovce. Zásadní rolí univerzity je být zárukou faktické správnosti, garantem nabytého lidského poznání a kompasem v dnešním informačně zahuštěném světě plném zaručených ‚pravd‘,“ řekl Matěj Dostálek, ředitel Pevnosti poznání. 

V muzeu vědy studenti chemie ukážou, zda lze vytvořit kuličku z vody nebo jestli lidská ruka vydrží chlad kapalného dusíku. Vědci z Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum zase dokážou, že geneticky modifikované organismy (GMO) nejsou žádným strašákem a v řadě případů člověku prospívají. Návštěvníci jednoduchým postupem sami získají DNA z banánu a pomocí UV lampy si na ni i posvítí. Ústav experimentální botaniky Akademie věd (ÚEB) připravuje řadu zajímavých pokusů z říše rostlin. „Kromě izolace DNA předvedeme extrakci rostlinných pigmentů z listů a ukážeme, jak můžeme sami změnit barvu květin. Návštěvníci si vyzkoušejí pipetování a pomocí mikroskopu nahlédnou do makrosvěta rostlin,“ lákala na program projektová manažerka ÚEB Radka Kvasničková.

Děti a dospělí mohou krásu či potřebnost vědy pochopit i na přírodovědecké fakultě. Stačí se podívat na mikrovlnkovou show, postavit vlastní baterii v elektrolabu nebo si zatančit společně s kapalinou na základně Krotitelů fyziky. Dále se mohou naučit, jak napsat tajnou zprávu, aby ji porozuměla pouze vyvolená osoba, nebo se seznámit s rostlinami, které si mezi sebou povídají či spolu chatují na podzemním internetu. Návštěvníci mohou také otestovat své čichové buňky na organické bylinkové zahrádce nebo ochutnat domácí zmrzlinu.

Loni na veletrh vědy a výzkumu, který se v Olomouci koná už od roku 2001, přišly čtyři tisíce lidí. Pro tradičně velký zájem organizátoři doporučují hlavně školním výletníkům, aby přírodovědeckou fakultu navštívili spíš v odpoledních hodinách.

Z důvodu konání festivalu Bounty Rock Café Open Air v areálu Korunní pevnůstky se bude v pátek 15. a v sobotu 16. června do Pevnosti poznání vstupovat přes Botanickou zahradu a Rozárium.

Více o programu najdete ZDE.

 

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)