Webový portál Hovory o zdraví získal modernější podobu

Repro: Žurnál UP
Thursday 14 September 2017, 8:00 – Text: Velena Mazochová

Uživatelská přívětivost, přehlednost a srozumitelnost – takové jsou přednosti nových internetových stránek unikátní webové platformy Hovory o zdraví, kterou vytváří tým Institutu sociálního zdraví na CMTF UP (OUSHI). Webové stránky zároveň brzy obohatí nové téma věnované paliativní péči. 

Internetové stránky Hovory o zdraví přinášejí spolehlivé a ověřené informace o zdravotních problémech nebo životních situacích, o nichž hovoří konkrétní lidé na základě vlastních zkušeností. Informace získané z hloubkových rozhovorů, které výzkumníci OUSHI s těmito lidmi vedou, jsou po zpracování analýz zveřejněny na webových stránkách. Jejich jedinečnost spočívá v tom, že informace jsou doplněny také ukázkami z rozhovorů ve formě videí, audionahrávek nebo textů. Díky nim mohou nemocní sdílet své problémy s lidmi v obdobné situaci.

Webový portál se tým odborníků nyní rozhodl převést do modernější podoby, a zvýšit tak přitažlivost pro uživatele. „Struktura stránek zůstává obdobná, naším cílem je teď vedle zajímavého obsahu také jednodušší forma jeho prezentace, v níž se návštěvník snáze zorientuje. Usilovali jsme zejména o vytvoření přehlednějšího a jednoduššího menu. K tomu, aby se návštěvník dostal na stránku s informacemi pro pacienty například s rakovinou prsu, teď bude stačit jedno kliknutí,“ přiblížila Lucie Klůzová Kráčmarová z OUSHI. Jak připomněla, na stránky projektu přicházejí nejčastěji lidé, kteří řeší náročné životní situace. „Nechceme, aby to první, co na našich stránkách prožijí, bylo zoufalství z toho, že se v nich nevyznají. Chceme být pro pacienty, jejich blízké i zdravotníky partnerem, snažili jsme se proto, aby stránky působily otevřeně, přátelsky a zároveň spolehlivě,“ zdůraznila Lucie Klůzová Kráčmarová. Nyní si je návštěvníci mohou prohlížet v počítači, na tabletu či chytrém telefonu. 

Jako první naplnily portál Hovory o zdraví stránky věnované problematice stáří a stárnutí, které tým OUSHI dokončil na začátku loňského roku, v dohledné době k nim přibude další téma zaměřené na paliativní péči. Aktuálně výzkumníci připravují rozhovory s lidmi se zkušeností s karcinomem prsu, karcinomem prostaty nebo častými nočními můrami. V budoucnu by se tým chtěl zaměřit také na jedince s demencí a jejich pečovatele. „V rámci doktorských projektů také probíhá sběr dat k tématům Crohnovy nemoci a ulcerózní kolitidy, rakoviny tlustého střeva a rakoviny kůže. Pro tyto moduly stále hledáme pacienty, kteří by byli ochotní podělit se o svůj příběh,“ doplnila Lucie Klůzová Kráčmarová.

 

V budoucnu hodlá tým OUSHI na webové stránce zveřejňovat i společenská či sociální témata. První, dokladem je v tomto směru již připravované téma vzdělávání vysokoškolských studentů.

Ojedinělá webová platforma Hovory o zdraví vznikla ve spolupráci s Health Experiences Research Group na Oxfordské univerzitě, jehož excelentní metodiku DIPEx pro Českou republiku úspěšně modifikoval právě olomoucký tým OUSHI. Jeho ambicí je vybudovat českou obdobu portálu The Healthtalk (www.healthtalk.org), na kterém najde pacient s téměř jakoukoli diagnózou nebo problémem potřebné informace, zkušenosti a podporu. V Británii se tým OUSHI také inspiroval při založení neziskové organizace Hovory o zdraví, z.ú., jejímž účelem je podpora udržitelnosti webových stránek stejnojmenných webových stránek. V současnosti ji lze podpořit prostřednictvím portálu GIVT.CZ.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)