Expertka představila sociální podnikání kanadských studentů

Monica Jako (vlevo), Roman Jurečka z VTP, Linda Lososová z ÚMTM a Vít Dočekal z FF .
Foto: Dominika Knappová
Pondělí 10. prosinec 2018, 13:00 – Text: Dana Jurková a Dominika Knappová

Co jsou sociální inovace, jak funguje sociální podnikání a je možné se s tímto podnikáním setkat na univerzitní půdě? Lze vytvořit ekonomicky udržitelný byznysmodel, který dokáže přispívat ke společenské změně? Na dotazy zástupců několika fakult Univerzity Palackého při návštěvě Olomouce odpovídala Monica Jako z Torontské univerzity.

„Chci změnit svět. Chci změnit systém. Chci pomáhat lidem. To jsou časté motivace našich studentů, kteří díky zapálení do svého sociálního projektu dokážou překonat bariéry a pracovní nápor, a stát se tak nezávislými a vlivnými osobnostmi naší společnosti. Dělají, co je baví a úspěšně sociálně podnikají,“ uvedla Monica Jako, hlavní konzultantka sociálního podnikání a inovací z Ryerson univerzity v Torontu při návštěvě Univerzity Palackého.

„Na naší univerzitě v centru sociálních inovací Social Venture Zone máme 38 úspěšných projektů, které společensky pomáhají. Ať už se jedná o startup, který vyrábí trička z recyklovatelného materiálu a prodejem zajišťuje snídaně pro děti z chudinských částí Kanady, nebo o projekt kompostování s pomocí speciálního druhu žížal, díky němuž vzniká kvalitní organické hnojivo pro zdravou zeleninu, či o sociální projekt, který pomáhá seniorům snižovat sociální izolaci skrze digitální gramotnost. Spektrum těchto sociálních projektů je opravdu široké,“ popsala Monica Jako.

Sociální podnikání je v české společnosti zpravidla skloňováno s podporováním sociálně či zdravotně znevýhodněných osob či skupin. Jedná se však o jakoukoliv podnikatelskou aktivitu se sociálním dopadem, tedy s pozitivním vlivem na lidskou komunitu. Tou komunitou může být Univerzita Palackého, město, firma, vesnice v Keni či domorodci v Nové Guinei. Podnikatelský základ má podpořit a zajistit, aby byla aktivita udržitelná.

„V Torontu mají velké zkušenosti s motivací studentů i vědeckých pracovníků. Vytvářejí podmínky, které umožňují dotyčným o svých nápadech nejen mluvit, ale poskytují i podporu pro rozvoj,“ řekl Roman Jurečka, ředitel Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého, který návštěvu Moniky Jako organizoval společně s Lindou Lososovou z Ústavu molekulární a translační medicíny UP.

„Ve Vědeckotechnickém parku také nabízíme pomoc s rozjezdem podnikání. U nás dostanete mentora, který vás bude celým procesem nastartování sociálního podnikání provázet, poskytne vám odborné konzultace, nabídne prostory pro podnikání a udělí vám rady ohledně financování. Může vás přihlásit na celosvětovou soutěž Oxford Global Challenge. A to je výzva. Rozhodující je v tomto případě se nebát a přijít se poradit,“ povzbuzuje studenty k sociálnímu podnikání Jurečka. „Kanadské zkušenosti v naší nabídce určitě zúročíme. Otevřeni jsme i zpětné vazbě studentů a zaměstnanců UP samotných, pro které jsme tu na prvním místě,“ dodává.

Monica Jako v rámci svého programu navštívila katedru sociologie, andragogiky a kulturní antropologie filozofické fakulty, Centrum vědy a výzkumu fakulty zdravotnických věd, cyrilometodějskou teologickou fakultu a pedagogickou fakultu.

Příklady projektů sociálního podnikání na torontské univerzitě najdete ZDE.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)