Průlomový projekt podpoří žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami

Z Paralympijského školního dne Centra APA.
Foto: Klára Šindelková
čtvrtek 3. srpna 2017, 08:00 - Text: Martin Višňa

 

Rovný přístup dětí, žáků a studentů ke vzdělávání v oblasti pohybové gramotnosti a zdravého životního stylu nejen ve školním prostředí je cílem nového tříletého projektu katedry aplikovaných pohybových aktivit fakulty tělesné kultury, který získal podporu z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Zmapování podmínek proinkluzivního prostředí ve vztahu ke zdravému životnímu stylu, rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků, inovace systému individuální integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách, zavedení jednotných postupů v inkluzivní tělesné výchově, rozšíření poradenských služeb včetně například internetové poradny, realizace vzdělávacích programů zaměřených na aplikované pohybové aktivity (APA) či aktivní působení v oblasti strategických a normativních rozhodnutí veřejné správy. To vše má podle řešitelů vést k naplnění uvedeného cíle.

Projekt s názvem Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti hodnotící komise v rámci výzvy Podpora žáků se zdravotním postižením I vyhodnotila jako třetí nejlepší s celkovým ziskem 96 bodů ze sta možných. „Navzdory tomu, že ministerstvo školství původně neočekávalo obsahové zaměření na aplikované pohybové aktivity, velmi pozitivně přijalo zaměření projektu i jeho zpracování a jako jeden z mála se náš projekt nedočkal finančního krácení a byl schválen v rozsahu zhruba 24 milionů korun,“ pochlubil se hlavní řešitel projektu Ondřej Ješina.

S obdobným projektem se podařilo uspět také Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, s níž olomoucká katedra APA dlouhodobě spolupracuje. Oba projekty jsou koncipovány jako tříleté a mimo jiné znamenají nová pracovní místa pro minimálně deset absolventů studijních oborů Aplikovaná tělesná výchova a Aplikované pohybové aktivity a některých příbuzných oborů.

„Zařazení konzultantů APA pro celou Českou republiku s finančním přispěním ministerstva školství znamená průlom v uplatnění absolventů a uznání kompetencí zaměřených na pohybové aktivity a tělesnou výchovu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V kontextu připravovaných pracovních pozic metodika pohybové gramotnosti – konzultanta APA a až pěti řadových konzultantů APA v Olomouckém kraji se jedná až o 15–16 nových pracovních pozic pro absolventy oborů zaměřených na APA. A to vše v jednom jediném školním roce,“ prozradil Ješina.

Doplnil, že také město Olomouc aktuálně zvažuje přijetí pracovníka APA pro podporu dospělých, rodin i dětí v kontextu zvýšení jejich kvality života a zlepšení životního způsobu těchto osob.

Novinky a aktivity týkající se projektu mohou zájemci sledovat na stránkách Centra APA, organizační jednotky katedry APA, na adrese www.apa.upol.cz