Dnes animátor, a zítra? Špička ve svém oboru

Animátoři Pevnosti poznání. Na fotografii zleva Roman Chvátal, Petra Hujňáková, Persefoni Urbánková a Tomáš Heger.
Foto: Jan Andreáš
sobota 25. listopad 2017, 8:00 – Text: Martina Vysloužilová

Jsou mladí, chytří, talentovaní a hlavně odvážní. Mají velké plány a ve svém věku dosáhli úspěchů, kterých mnozí nedosáhnou za celý život. Nebáli se vstoupit do neprozkoumaných vod popularizace vědy v centru, které otevřelo poměrně nedávno, v polovině roku 2015.

Pevnost poznání jim dala šanci ukázat, co v nich je. Stali se nadšenými průvodci interaktivními expozicemi i tvůrci školních programů, za které sbírají jedno ocenění za druhým. Jako studenti získali zkušenosti, které se jim jednou možná budou hodit třeba na postu ministra školství nebo lídra významné vědecké instituce.

Česká hlavička umí

V expozici Světlo a tma návštěvníky ohromuje svým zápalem pro vědu Česká hlavička. Přesněji Tomáš Heger, který je držitelem stejnojmenné ceny určené talentovaným studentům. „Včera byl ve druhém patře nějaký mladý chemik, který ukazoval různé pokusy za asistence dětí. Byl to prostě frajer! Mluvil jako profesionál a když přišla cizinka, tak přešel do plynulé angličtiny,“ obdivují znalosti studenta lidé na sociálních sítích.

Tomáš studuje Biochemii a zabývá se působením extraktů z rostlin. Ještě na střední škole se věnoval levanduli, nyní na svůj výzkum navázal. „Popularizace vědy mě zajímala už jako středoškoláka. Četl jsem nejrůznější naučné články, a když se otevřela Pevnost, chtěl jsem to zkusit. Nevěděl jsem ale přesně, do čeho jdu. Jen jsem si uvědomoval, že je to velký projekt a velká zodpovědnost,“ vzpomíná. Svého rozhodnutí nelituje a říká, že praxe a kontakt s lidmi mu daly nejvíc. „Ve škole se učíme definice a odborné vyjadřování, ale když chceme něco předat laikovi, je těžké to říct přesně a nezkresleně.“

Nuda? Ne. Věda!

Ředitel Pevnosti poznání Matěj Dostálek je přesvědčený o tom, že na děti a veřejnost by se nemělo mluvit řečí skript a posterů. „V akademické sféře se někdy setkávám s názorem, že zjednodušením svůj obor degradují. Opak je ale pravdou. Zásadní je problematiku popsat tak, aby lidé pochopili její smysl, proto je potřeba umět výklad přizpůsobit individuálním potřebám našich návštěvníků. Mimochodem, tímto způsobem získává věda celospolečenskou prestiž,“ míní.

Doktorandka Persefoni Urbánková, která pochází z Kypru, si vzpomíná, že když se Pevnost otevírala, chtěla do jejího týmu za každou cenu. „Řekla jsem si, že tomu projektu věřím a zkusím to alespoň na uklízečku,“ usmívá se sympatická dívka. „Bála jsem se, že to pro mě bude těžší kvůli češtině, ale jako budoucí učitelka jsem o tuto zkušenost hodně stála.“ Persi chce po studiu zůstat ve školství a zdokonalovat výuku matematiky. V Pevnosti úspěšně boří mýty, že je matematika nudná. „Dnes školáci nechápou, proč se mají učit matematiku. Přitom právě matematika rozvíjí logické i analytické myšlení, které v životě potřebujeme,“ vysvětluje. Na své „matematické misi“ je docela úspěšná. „Vedla jsem školní program Nudná čísla. Na konci se na mě obrátila holčička a řekla, že nevěřila, že matematika může být zábavná. Mně se tak splnil jeden z mých životních snů – ukázat alespoň jednomu dítěti, že matematika je skvělá.“

Zkušenosti z ciziny

I Petra Hujňáková z Geoinformatiky měla na začátku svého působení v expozici Živá voda strach z neznáma. Brigáda ji ale lákala. „Zjistila jsem, že moje znalosti k této práci stačí. Návštěvníky také zajímá život na naší univerzitě a hodně se mě ptají na studium,“ dodává Petra. Díky Pevnosti už také ví, že ji baví práce s lidmi a že se jí chce věnovat i v budoucnu.

Kromě práce v centru se navíc ona i její kolegové mohou účastnit exkurzí do českých i zahraničních science center. Díky festivalu Academia Film Olomouc (AFO) zase muzeum navštěvují odborníci z celého světa a animátoři potkávají opravdové špičky popularizace. „U našich studentů zaznamenáváme neuvěřitelné pokroky v oblasti soft skills a komunikačních dovedností. To má pak pozitivní vliv na jejich další studijní, akademickou a vědecko-výzkumnou kariéru,“ doplňuje Matěj Dostálek. Důkazem je Roman Chvátal, který koordinuje expozici o fyzice a planetárium.

 

Vede tým 20 animátorů a zodpovídá za výukové školní programy. „Od začátku jsem si uvědomoval velkou zodpovědnost, ale šel jsem do toho. Jsem takový od přírody a chci si vyzkoušet, co se dá,“ říká student, který se s nasazením pouští i do zábavných fyzikálních pokusů v přímém přenosu České televize. „Oslovila mě práce paní doktorky Holubové z naší katedry, která přednáší na Dětské univerzitě. Inspirovalo mě to natolik, že jsem si řekl, že to je přesně práce pro mě,“ svěřuje se Roman. Postupně se naučil vystupovat na veřejnosti a pracovat s posluchači a jejich pozorností. Chtěl by, aby se komunikace vědy v Pevnosti poznání stala součástí výuky učitelských oborů a zájemci by za ni získávali kredity. „A jak vidím svoji budoucnost? Rád bych transformoval náš vzdělávací systém a české školství. Chtěl bych působit třeba v odborné komisi ministerstva,“ poodkrývá své plány.

Tomáš Heger (* 1996)

Student 2. ročníku Biochemie na PřF. Laureát České hlavičky za práci v oblasti počítačové biochemie. Věnuje se hlavně výzkumu biologické aktivity extraktů. Získal také 3. místo v soutěži EUCYS (European Union Contest for Young Scientists) v Bruselu. Úspěšný byl na konferencích v Izraeli či Francii.

Persefoni Urbánková (* 1989)

Doktorandka PřF. Vystudovala Učitelství matematiky a deskriptivní geometrie pro střední školy. Zabývá se didaktikou matematiky a hledá mj. způsoby, jak vyhodnotit kvalitu učebnic.

Roman Chvátal (* 1994)

Student 5. ročníku Učitelství biologie a fyziky pro střední školy na PřF. Obdržel cenu děkana za bakalářskou práci Fyzika a Pevnost poznání (o tvorbě výukových programů, o jejich realizaci a evaluaci), uspěl také v celostátní soutěži. Zajímá ho dopad mimoškolního vzdělávání na žáky ve srovnání s klasickou výukou. Dostal cenu rektora za 1. místo za vědeckou práci v oblasti pedagogiky. Zasedá v akademickém senátu přírodovědecké fakulty.

Petra Hujňáková (* 1994)

Studentka 5. ročníku Geoinformatiky na PřF. Za výukové materiály z kartografie a geoinformatiky pro střední školy a Pevnost poznání získala 1. místo v soutěži O cenu rektora. Baví ji grafická vizua­lizace dat. V budoucnu by chtěla tvořit webové mapy.