Festival MusicOlomouc zahájil svůj desátý ročník

Mondrian ensemble.
Foto: MusicOlomouc
Čtvrtek 11. říjen 2018, 9:05

V úterý 9. října odstartoval jubilejní 10. ročník mezinárodního festivalu soudobé vážné hudby MusicOlomouc, pořádaný Univerzitou Palackého v Olomouci. Na první den festivalu organizátoři připravili hned dva koncerty a také vernisáž výstavy o MusicOlomouc.

Hlavní program festivalu zahájilo švýcarské kvarteto Modrian Ensemble, které už měli návštěvníci MusicOlomouc možnost slyšet v roce 2016. Tentokrát se čerstvé držitelky ocenění Schweizer Musikpreis 2018 představily v Kapli Božího těla s repertoárem, postaveným převážně na tvorbě současných švýcarských skladatelů jakými jsou Michael Jarrell nebo Martin Jaggi. Nejpůsobivější byla v provedení těchto prvotřídních instrumentalistek kompozice Aprés le silence skladatele Dietera Ammanna, která se vyznačovala až hýřivým zacházením s hudebními motivy. Ty by jinému skladateli vystačily na celou rozsáhlejší skladbu, v případě Aprés le silence se ale tyto překvapivě nosné miniatury bez vzájemných souvislostí střídaly v rychlém sledu jedna za druhou. 

Zajímavé zvukové barvy dosáhla klavíristka Tamriko Kordzaia jak preparací klavíru, tak i hrou na struny klavíru prostřednictvím ozvučných dřívek. Také ostatní nástroje využívaly nezvyklých technik a efektů od bartokovského pizzicata přes houslové dusítko v případě skladby Caprice (IV) bleu. To pro ansámbl Mondrian napsal rakouský skladatel Thomas Wally, který si její provedení v Olomouci osobně vyslechl. Dámské kvarteto dokázalo působit přesvědčivě v častých vypjatě expresivních pasážích i v dronově ambientních plochách a i napodruhé tak v Olomouci jeho členky dokázaly, že patří mezi středoevropskou špičku v oblasti soudobé vážné hudby. 

V rámci prvního dne festivalu MusicOlomouc vystoupilo v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého také Isang Yun Trio. Navzdory svému názvu se jedná o tuzemské uskupení, které ale podstatnou částí svého repertoáru čerpá právě z díla korejského hudebního skladatele Isanga Yuna, osobnosti s pohnutým životním osudem i osobitým kompozičním rukopisem, postaveným často na propojování hudby východu a západu. Nezvyklé nástrojové složení s nepochybně také renomé jednotlivých členů tria představovalo určité lákadlo: Vilém Veverka - hoboj, Kateřina Englichová – harfa, Petr Nouzovský – violoncello.

Zmiňované hudební propojení východních a západních tradic přinesla už první skladba OstWest Miniaturen Isanga Yuna pro hoboj a violoncello. Asi nejdiskutovanější skladbou večera se ale stala první z pěti světových premiér, které letos festival nabízí: kompozice Forgetting Ravel mladého českého skladatele Iana Mikysky. Ten také skladbu osobně uvedl a doporučil přitom posluchačům nebát se ticha, které nabízí. Provedení Forgetting Ravel mělo opravdu až meditativní charakter a kombinovalo v sobě plochy ticha, střídané s hudebními motivy, které přímo vycházely ze sonáty pro housle a violoncello a klavírního tria Maurice Ravela. Výsledek tak měl blízko k minimalismu a do dosavadní koncepce festivalu možná úplně nezapadal svou konsonantností a posluchačskou vstřícností. Ačkoliv by se dalo mluvit o přehnané délce skladby i o možné „kompoziční lacinosti“, Mikyskovi se nedá upřít, že se zasloužil o jeden z nejvýraznějších bodů celého večera. Ten trio zakončilo opět skladbou Isang Yuna. Tentokrát se jednalo o skladbu Espace II, psanou přímo pro nástrojovou kombinaci violoncello, harfa a hoboj.

Oběma těmto koncertům předcházela prezentace aktuálních publikací členů pořadatelské katedry muzikologie. Symbolickou minutou ticha se zde například uctila památka britského “janáčkologa” Johna Tyrrela, který s olomouckými muzikology před nedávnem spolupracoval na knize Czech Music around 1900 a který zemřel 4. října letošního roku. Tato prezentace proběhla v rámci vernisáže výstavy 10 let MusicOlomouc. Ta prostřednictvím fotografií a propagačních materiálů připomíná dosavadní historii festivalu. Expozice bude v prostorách katedry muzikologie ke shlédnutí po dobu konání festivalu. Další akcí na programu je vystoupení polského perkusionisty Aleksandera Wnuka v Divadle na cucky už v neděli 14. října.

Petr Šrajer, student katedry muzikologie FF UP 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)