Univerzita podporuje dvojjazyčné mateřské školy. V první se budou děti učit čínsky

Přirozená a hravá forma učení už v MŠ je dobrým základem pro další studium.
Ilustrační foto: 123 RF.com
pondělí 11. prosinec 2017, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Chcete, aby se vaše dítě začalo učit cizí jazyk už v mateřské škole, ale nechcete platit drahé školné v soukromém zařízení? V Olomouci to bude od příštího podzimu možné. Odborníci z Univerzity Palackého totiž spolu s magistrátem připravili projekt, podle kterého by bylo možné vzdělávat v cizím jazyce už tříleté děti v mateřských školách, jejichž zřizovatelem je město. Jako první nabídne možnost bilingvního vzdělávání zdarma Mateřská škola Jílová.

Výuka by měla být zahájena od září 2018 a prvním vyučovacím jazykem, s nímž se děti seznámí, bude čínština. Univerzita totiž využívá zázemí Konfuciova institutu UP, který nabízí kvalifikované lektory. „Výhledově plánujeme zavedení bilingvního vzdělávání i v němčině či francouzštině, ale nebráníme se ani dalším jazykům,“ řekla prorektorka Ivana Oborná.

Cílem pilotního projektu je na základě zkušeností z praktické výuky ukázat, jak by mělo učení se cizích jazyků předškoláků vypadat a co je případně potřeba změnit a upravit, včetně legislativy. Proto se do něj zapojují vedle učitelů z praxe také odborníci z katedry primární a preprimární pedagogiky pedagogické fakulty. „Společně s ředitelkou Mateřské školy Jílová Janou Laštovicovou a s Hanou Fantovou z odboru školství magistrátu, který náš projekt podpořil, upravujeme školní vzdělávací program a chystáme potřebné podklady,“ řekla Martina Fasnerová z PdF.

Seznamovat se s cizím jazykem už v mateřské škole je podle odborníků pro děti výhodné, protože přirozená a hravá forma studia výrazně ulehčí učení později. „Rodilý mluvčí bude s dětmi v kontaktu jen ve svém jazyce. Tak se jej děti budou učit stejně přirozeně jako jazyk mateřský. To je významné u všech jazyků, ale o to významnější u tzv. tónových jazyků, k nimž čínština patří a které se také proto v dospělosti obtížněji učí. Nepůjde o výuku jazyka, ale o ´výuku v jazyce´,“ vysvětlila docentka Fasnerová a dodala, že bilingvní člověk lépe zvládá úkoly a snadněji řeší konflikty. „Je to způsobeno i efektivnějším zapojováním jazykových mozkových center. I proto jsou tito lidé schopni se soustředit na více činností najednou a dokáží lépe zvládat řešené úkoly. Vzhledem k plasticitě dětského mozku a rychlému rozvoji kognitivních dovedností by tato vzdělávací aktivita měla začít co nejdříve. Proto jde i z našeho pohledu o vykročení správným směrem,“ míní Martina Fasnerová z katedry primární a preprimární pedagogiky PdF.

Vzdělávání v MŠ Jílová začne v září 2018. Mateřská škola už rodičům novou vzdělávací nabídku představila. Další zájemci mohou získat podrobné informace přímo u ředitelky školy Jany Laštovicové.