Velmi špatné pohádky v soutěži Social Impact Award získaly Cenu veřejnosti

Foto: Jakub Kulaviak, Katrin Stark
Čtvrtek 2. říjen 2025, 14:00 – Text: Martin Višňa

Soutěž mladých sociálních inovátorů Social Impact Award zná své letošní vítěze. Je mezi nimi i doktorandka Cyrilometodějské teologické fakulty UP a dvojnásobná stipendistka Nadačního fondu UP Marta Sýkorová a její projekt Velmi špatné pohádky, který zaujal v online hlasování a získal Cenu veřejnosti.

„Je to sen, ze kterého zatím nevím, kdy se probudím. Cítím velkou vděčnost, ale i nesmírný závazek. Beru vážně, že lidí okolo mě se Velmi špatné pohádky dotýkají a že to, co dělám, jim dává smysl. Chci tuto příležitost využít nejlíp, jak dokážu. Naštěstí na to nejsem sama, za pohádkami stojí velký tým lidí a já se těším, kam nás to celé zase posune,“ uvedla Marta Sýkorová.

Vyhlášení vítězů v Impact Hubu Brno předcházel poměrně nabitý den. „Prezentovali jsme projekty ve třech minutách odborné porotě, v rámci galavečera jsme pak představili to, co děláme, veřejnosti. Vytvořili jsme pětiminutovou inscenaci o princezně Šťastněnce, takže jsme během večera měli nejen kupu dolaďování a dochystávání, ale i jednu premiéru k tomu,“ dodala autorka, která se na Institutu sociálního zdraví (OUSHI) CMTF UP věnuje výzkumu vysoké citlivosti. Zároveň je performerkou, muzikantkou, improvizátorkou.

Středobodem jejího projektu, který v soutěži nejvíce zaujal hlasující veřejnost, je kniha Velmi špatné pohádky obsahující osm příběhů s terapeutický přesahem, jejichž vydání podpořil Nadační fond UP. Každý z příběhů se soustředí na různé podoby sebedestruktivního chování a nabízí dva konce: černý – tragický a bílý – nadějný. Doplňují je reflexivní otázky a tipy z oblasti tzv. embodimentu.

Terapeutický přesah nezůstal jen na papíře. Na základě pohádek vznikly a proběhly již tři víkendové programy pro ženy, také workshopy pro různé věkové skupiny, propojující umění, terapii a tělesné prožívání. Autorka již pohádky představila na řadě autorských čteních a několika festivalech, včetně Academia Filmu Olomouc. Projekt se bude ještě rozvíjet, mimo jiné byl na CMTF otevřen předmět Seberozvojové a terapeutické aspekty ztělesněné narativity, vzniká anglický překlad pohádek, také divadelní inscenace s interaktivními prvky nebo online workshopy či metodické materiály pro školy a terapeuty.

Marta Sýkorová a Velmi špatné pohádky byly jedním ze třinácti finalistů letošního ročníku soutěže Social Impact Award v České republice, která je určena mladým sociálním inovátorům, kteří chtějí měnit společnost a řešit její problémy. Kromě Ceny veřejnosti, o které se rozhodovalo v online hlasování, vyzdvihla tři projekty odborná porota. Projekt BeatDrinkSpiking se zaměřuje na problematiku podávání alkoholu či drog do nápoje jiné osoby bez jejího vědomí nebo souhlasu za účelem způsobení bezvědomí, krádeže, sexuálního napadení či dalšího zneužití. Oceněn byly také projekty Ataka Medication přinášející komplexní systém na správu psychiatrické medikace a Hope to see, jehož tým vyvíjí 3D tištěné chytré brýle, které pomocí AI pomáhají slabozrakým dětem číst texty, nápisy a čísla. Více zde.

Součástí Fair UP týdne je ve středu 8. října i pohádkově-pohybový workshop s Martou Sýkorovou na téma osobní síly a vztahové dynamiky. Podrobnosti zde. Seznámit se s Velmi špatnými pohádkami mohou zájemci také na besedě a autorském čtení, které se konají o den dříve v Knihovně města Olomouce, viz zde.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)