Akademické pracoviště UP reaguje na navrhovanou změnu limitu množství alkoholu cyklistů

Ilustrační foto: freeimages.com
pondělí 9. ledna 2017, 07:24 - Text: Milada Hronová

Budou cyklisté moci sednout na kolo i s alkoholem v krvi? Rozhodne o tom Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, která zítra o novele silničního zákona začne jednat. Podle Matúše Šuchy, dopravního psychologa z Filozofické fakulty Univerzity Palackého, by případná změna neměla mít vliv na současnou dopravní bezpečnost.

Možná změna zákonného limitu množství alkoholu u cyklistů je v několika posledních měsících velmi diskutovaným tématem. Senát navrhuje, aby se stávající nulová tolerance alkoholu v krvi změnila pro cyklisty na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy až na 0,8 promile. Podle důvodové zprávy navržené novely však cyklista musí jet na jednomístném kole sám a alkohol nesmí vyloučit jeho schopnost řídit kolo. Zastánci návrhu zdůrazňují, že se se jedná o jakési obecné právo na pohodlný život. Odpůrci tvrdí, že změna povede k více nehodám a zraněním. Téma zaujalo i dopravního psychologa UP Matúše Šuchu z katedry psychologie FF UP, který je přesvědčen, že navrhovaná změna dopravní bezpečnost v Česku neohrozí.

„Navrhované promile znamená pro cyklistu zhruba tři piva. Umožní-li zákon cyklistům jízdu s tímto promile, nebude to mít za současných českých podmínek žádný negativní dopad na dopravní bezpečnost,“ tvrdí Matúš Šucha, dopravní psycholog z Univerzity Palackého. Přestože připouští, že není pochyb o tom, že jízda na kole pod vlivem alkoholu je více nebezpečná než jízda bez alkoholu, obecný fakt podle něj neznamená, že by měla navrhovaná změna nějaký reálný dopad.

„Zákon dnes sice nepovoluje jízdu na kole pod vlivem alkoholu, nicméně vymáhání práva je v této oblasti ojedinělé,“ připomíná Matúš Šucha. Tvrdí, že každé rozhodnutí by mělo být přijato poučeně a na podkladě faktů, na které je možné se spolehnout. „My taková fakta nemáme. A neměli je například ani v Maďarsku, kde před několika lety také změnili zákonný limit pro jízdu pod vlivem alkoholu u cyklistů z 0 promile na 0,8 promile. V následujících třech letech podíl usmrcených cyklistů dokonce klesl o 15 – 20 procent. Bylo by však naivní říci, že se tak stalo v důsledku přijaté změny,“ vysvětluje dopravní psycholog UP, jehož snahou je do právě vedené diskuse vnést několik faktů a postřehů.

Podle Matúše Šuchy je například inspirativní zkušenost z okolních cyklistických zemí, Nizozemska a Dánska, které jízdu na kole z pohledu alkoholu neregulují vůbec. „S ohledem na infrastrukturu a dopravní kulturu je ale v České republice neuplatnitelná,“ přiznává dopravní psycholog UP.

Za zcela zásadní však považuje ten fakt, že bezpečnost dopravy není prioritou ani České republiky, ani Evropské Unie. „Stačí se podívat do strategických dokumentů. Například do dokumentu Strategické cíle EU do roku 2020, jehož hlavním cílem je ekonomický růst, vytváření nových pracovních míst a boj s chudobou. Hlavním cílem dopravy je mobilita. To, že se u toho zraňují a umírají lidé, je spíš negativní vedlejší efekt. Zvýšení bezpečnosti dopravy znamená dražší, méně efektivní a pomalejší dopravu,“ dodává Matúš Šucha. Pokud bude novela přijata, pak Šucha jako zástupce akademického pracoviště UP zdůrazňuje především potřebu sledování reálných dopadů v praxi, jejich vyhodnocení a případnou úpravu zákonného limitu alkoholu u cyklistů.