Další samolepku Sítě kaváren Paměti národa nalepila v Coffee Library Inge Fialová

Inge Fialová s nálepkou Paměti národa. Ve fotogalerii na Lavičce Václava Havla spolu s paní profesorkou i Barbora Navrátilová, Petr Zavadil a koláč.
Foto: Vojtěch Duda
Pátek 9. červen 2023, 7:34 – Text: (red)

Do dlouhodobého projektu Paměti národa Střední Morava se připojila první kavárna v Olomouci. Samolepku označující podniky, které z prodeje svého sortimentu přispívají na natáčení pamětníků, dostalo Coffee Library sídlící ve Zbrojnici Univerzity Palackého.

„V kavárně se bude prodávat rybízový koláč, jehož recept je inspirován rodinným příběhem profesorky Inge Fialové, výrazné osobnosti spjaté s Univerzitou Palackého i Pamětí národa. Výtěžek z prodeje půjde na natáčení dalších příběhů zajímavých univerzitních osobností,“ uvedl ředitel Paměti národa Střední Morava Petr Zavadil.

Profesorka Fialová nad nabídkou podělit se o recept předávaný v její rodině po několik generací neváhala. „Už dlouho s Pamětí národa spolupracuji. Mám tento spolek moc ráda a považuji ho za velmi, velmi důležitý. Protože jak říkají moudří historici a filozofové: Zapomene-li národ na svou paměť, na své kořeny, tak se může rovnou vymazat z dějin,“ dodala germanistka a přilepila na dveře kavárny nálepku s logem Paměti národa.

„Jsem za sebe i kavárnu ráda, že se můžeme zapojit do tak významného projektu. Myslím si, že jsou příběhy, které by neměly být zapomenuty, a pokud přispějeme ke zdokumentování dalších, budeme velice rádi. Na historii bychom neměli zapomínat nebo před ní zavírat oči. Zároveň mě těší, že je projekt i úzce spjatý s univerzitou stejně jako naše kavárna,“ řekla Barbora Navrátilová, majitelka Coffee Library.

Do projektu se postupně zapojí i další kavárny a podniky v Olomouckém a Zlínském kraji, mezi nimi i Konvikt sídlící v Uměleckém centru UP. „Naším cílem je mít opravdu síť kvalitních partnerství. Zákazníci jednotlivých podniků se budou pravidelně dozvídat, které příběhy byly díky nim natočeny. Chceme zachránit co nejvíce příběhů,“ řekl Petr Zavadil.

Prvním „pokřtěným“ podnikem se stala Litovelská kavárna v čele se Zuzanou Strakošovou. „Projekt zde funguje skvěle a za první měsíc se podařila vybrat částka 1300 Kč, která putuje do rozpočtu organizace určeného na natáčení. V organizaci máme seznam pamětníků, jejichž příběhy nechceme ztratit. Jejich svědectví je cenným nehmotným kulturním dědictvím pro další generace. Ročně natočíme asi 120 příběhů v Olomouckém a Zlínském kraji, ale kapacitně můžeme natočit dvojnásobek. Jen potřebujeme více finančních prostředků,“ uvedl Petr Zavadil, ředitel Paměti národa Střední Morava.

Dlouhodobá spolupráce s kavárnami v obou krajích umožní organizaci získat potřebné finance. „Výběr pamětníka a jeho natočení chceme vždy spojit s kavárnou v naší síti. Tematicky, regionálně nebo přes dramaturgii. V případě Univerzity Palackého budeme navazovat na dlouhodobou tradici. V naší databázi najdeme desítky příběhů spojených s olomouckou univerzitou. Rádi bychom v rámci výročí 450 let od založení olomouckého vysokého učení přispěli dalšími,“ doplnil Petr Zavadil.

Paměť národa Střední Morava plní už od roku 2017 své poslání v Olomouckém a Zlínském kraji. Dokumentuje vzpomínky pamětníků událostí 20. století, vypráví jejich příběhy veřejnosti a vzdělává mladou generaci i pedagogy.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)