ITVAS a OpOlJe. Za těmito zkratkami se skrývají dva přeshraniční projekty Interreg, díky kterým katedra aplikovaných pohybových aktivit (APA) Fakulty tělesné kultury UP prohlubuje spolupráci se zahraničními partnery s cílem podpory pohybových aktivit pro osoby se speciálními potřebami nejen ve školním prostředí.
V projektu Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS) olomoučtí odborníci na oblast APA síly se Slovenským paralympijským výborem.
„Projekt vychází z přesvědčení, že tělesná výchova má potenciál být jedním z nejvíce inkluzivních a zároveň transformačních prostředí ve škole, přičemž každé dítě má právo zažít pohyb, sounáležitost a radost ze sdílené aktivity. Naším cílem je, aby se každé dítě – bez ohledu na své schopnosti – mohlo smysluplně zapojit a zažívat radost z pohybu,“ uvedl hlavní řešitel a vedoucí katedry APA Martin Kudláček.
Ke splnění tohoto cíle má pomoci vytvořený vzdělávací program, který rozšíří znalosti a kompetence pedagogů v oblasti inkluzivního vzdělávání, od úprav výuky až například po spolupráci s rodinou a komunitou. Spojení českých a slovenských zkušeností a příklady dobré praxe se také promítnou do dalších metodických materiálů či školení zaměřených na inkluzivní tělesnou výchovu a školní sportovní programy. Vzniká též podpůrná síť pro všechny, kdo chtějí učit jinak a lépe.
Součástí projektu jsou i paralympijské školní dny, které nabízejí praktickou zkušenost s parasporty přímo na školách. Během osvětových programů si žáci i jejich učitelé mohou vyzkoušet například sportovní hry na vozíku, mobilitu se zrakovým postižením a další aktivity přibližující svět osob se zdravotním znevýhodněním.
Projekt Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS) je realizován v rámci programu Interreg Slovensko – Česko. Více na webu projektu.
Druhý přeshraniční projekt, na kterém se katedra APA podílí, nese název OpOlJe – tři pruty Svatoplukovy pro podporu aplikovaných pohybových aktivit v Euroregionu Praděd, přičemž zkratka v začátku pojmenování napovídá tři města, sídla zapojených škol, kterými jsou polská Politechnika Opolska, UP v Olomouci a Střední průmyslová škola Jeseník.
„Smyslem je navázání institucionální spolupráce a sdílení know-how a příkladů dobré praxe v oblasti podpory a realizace APA mezi zaměstnanci těchto institucí, kteří je budou přenášet v rámci tzv. třetího poslání škol dále do společnosti a aktivit místních komunit. První setkání tohoto projektu se uskutečnilo v červnu v prostorách Fakulty tělesné kultury UP. Dvacítka pedagogických i nepedagogických zaměstnanců z Jeseníku a Opole se seznámila s aktivitami naší katedry, také s vybranými pracovišti naší fakulty. Mluvilo se i o problematice začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tělesné výchovy a účastníci si mohli vyzkoušet některé psychomotorické aktivity nebo třeba aplikovanou cyklistiku,“ přiblížil Ladislav Baloun z katedry APA.
Další setkání řešitelů se uskuteční během podzimu v Jeseníku a následně i v Opoli. Projekt Tři pruty Svatoplukovy pro podporu aplikovaných pohybových aktivit v Euroregionu Praděd (OpOlJe) je podpořen Fondem malých projektů Euroregionu Praděd v rámci programu Interreg Česko – Polsko.
Od září se katedra APA zapojí také do mezinárodního projektu Collaborative online and onsite learning in Applied Physical Activity (COOL-APA), jehož cílem je proměna výuky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit napříč Evropou. Více o projektu si můžete přečíst zde.