17. listopad v komiksu. Pedagogická fakulta nabízí učitelům originálního pomocníka k výuce historie

Říjen 1939. Demonstrace proti okupantům. Výřez z ilustrace. V textu pohřeb Jana Opletala. Ilustrace: Matěj Komínek, PdF UP.
Monday 15 November 2021, 14:22 – Text: Vojtěch Češík

Jak žákům a studentům přiblížit atraktivní formou důležité historické události naší země? Například komiksem. Unikátní edukační pomůcku pro učitele, díky níž mohou názorněji vysvětlovat žákům události spojené s datem 17. listopadu, připravila Pedagogická fakulta UP. Fakulta vytvořila speciální webovou stránku „Příběh 17. listopadu“ doprovázenou originálními komiksovými ilustracemi jejího studenta Matěje Komínka. Učitelé na ní najdou materiály do výuky i tipy, jak s nimi pracovat.

Záměrem tvůrců je připomenout příběh 17. listopadu, jenž začal masovými demonstracemi proti nacistické okupaci v roce 1939 a je spojen s oběťmi na životech mladých lidí a uzavřením českých vysokých škol. Vytvořená webová stránka provede návštěvníka všemi důležitými momenty, a to od říjnových demonstrací proti okupaci roku 1939 až k událostem, které odstartovaly sametovou revoluci v roce 1989.

„Chceme touto cestou připomenout  80. výročí ustavení Mezinárodního dne studentstva a především tragické události z roku 1939, jež tomu předcházely. Zvolenou formou chceme jednak přimět mladé lidi k tomu, aby se zamysleli nad cenou svobody a demokracie, a jednak bychom rádi oslovili učitelskou veřejnost. Proto mají naše materiály formu komplexní metodiky, kterou si mohou zájemci stáhnout a libovolně využít ve výuce,“ uvedla Petra Šobáňová, proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy Pedagogické fakulty UP.

Olomoucká pedagogická fakulta už využila formu komiksu pro přiblížení historických událostí několikrát. „Ve spolupráci s Matějem Komínkem, který na naší fakultě studuje učitelství výtvarné výchovy a dějepisu, jsme už dříve připravili také komiksové karty připomínající události Listopadu 1989 nebo osobnost Jana Amose Komenského. Různé dílčí i komplexní zdroje do výuky na školách chystají také naše kolegyně a kolegové z různých kateder. Proto jsme na našem portále Učitel21 už dříve zpřístupnili digitální knihovnu, která digitální vzdělávací zdroje pro učitele uchovává a třídí,“ doplnila proděkanka PdF UP.

Tyto volně dostupné zdroje jsou na portále uspořádány podle předmětů, bohatě naplněná už je například kategorie český jazyk, výtvarná výchova, mediální výchova nebo občanská výchova a dějepis.

„Tyto metodické inspirace do praxe připravujeme moc rádi a chápeme jejich produkci jako přirozenou součást portfolia činností fakulty. Učitelům ve školách tak trochu oplácíme péči, kterou věnují našim studujícím na praxi, a našim studentům a studentkám ukazujeme modelové příklady didaktického uchopení různých témat,“ dodala Petra Šobáňová.

Metodická webová stránka využívající kromě komiksových prvků také metody kritického myšlení je pod názvem „Příběh 17. listopadu“ volně dostupná na https://www.ucitel21.cz/pribeh-17-listopadu-1.

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)