Fakulta tělesné kultury se významně podílela na materiálu k uvolňování žáků z tělesné výchovy

Ondřej Ješina.
Foto: Adéla Vymazalová
Monday 26 May 2025, 8:00 – Text: Martin Višňa

Problematice zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či potřebou další podpory do hodin tělesné výchovy se věnuje nový metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Doporučení reagují na nadužívání možnosti uvolnění takových žáků z tělocviku i dalších pohybových programů škol. Na vzniku dokumentu se zásadně podílel Ondřej Ješina z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého.

Metodický materiál, o kterém ministerstvo před několika dny informovalo ředitele škol a školských zařízení, je podle odborníka na aplikované pohybové aktivity (pohybové aktivity přizpůsobené osobám se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním – pozn. red.) deklarací MŠMT a dalších autorit, že tomuto tématu věnují pozornost a chtějí, aby se dosavadní praxe v této oblasti proměnila.

„Vyzývá k tomu, aby se možnost úplného uvolnění žáka z tělesné výchovy využívala minimálně, ve výjimečných situacích. Doporučuje pediatrům využívání možnosti částečného uvolnění s vyjmenováním základních aktivit, které jsou pro konkrétního žáka vhodné. V případě, kdy rodič s dítětem navštíví školské poradenské zařízení, jsou pak možné také konzultace s odbornými lékaři, například neurology, ortopedy nebo nově také tělovýchovnými lékaři, kteří do tohoto procesu dosud nebyli zapojeni,“ přibližuje autor textu Ondřej Ješina s tím, že tělesná výchova jako všeobecně vzdělávací předmět je důležitá nejen z hlediska osvojení pohybových návyků a výchovy ke zdravému životnímu stylu, ale má také velký význam v oblasti rozvoje sociálního chování a vztahů dětí. 

Dokument, který je dostupný zde, je výsledkem několikaleté snahy o změnu v oblasti uvolňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z tělesné výchovy. Už v roce 2017 Ondřej Ješina společně s Maximem Tomoszkem z katedry ústavního práva Právnické fakulty UP na základě analýzy klíčových právních norem a dokumentů ve školství upozornili na nejednotnost a nerovnost jejich uplatňování a na rozpor s tehdy aktuálním stavem vědeckého poznání i ústavním pořádkem ČR.

Téma se následně podařilo otevřít na úrovni Kanceláře veřejného ochránce práv. Řada jednání, do kterých se zapojili zástupci ministerstva školství, České školní inspekce, Národního pedagogického institutu, Odborné společnosti praktických dětských lékařů ČLS JEP, České společnosti tělovýchovného lékařství a také například Národní sportovní agentury, vyvrcholila vloni na podzim kulatým stolem, po němž byly do textu metodického materiálu MŠMT zapracovány poslední podněty.

„Je velmi dobře, že tento metodický materiál vychází nyní, ve stejné době jako revize rámcových vzdělávacích programů a kdy se na Národním pedagogickém institutu připravují ilustrační vyučovací jednotky všech předmětů včetně tělesné výchovy a včetně modifikací ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, na nichž také spolupracujeme. Pokud by se totiž doporučení podařila dotáhnout dříve, snížil by se podle mě jeho dopad. Takto je však součástí balíčku nových přístupů k tělesné výchově, které spolu souvisejí a jsou v souladu,“ dodal Ondřej Ješina.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)