Filozofická fakulta nabídne kurzy češtiny pro cizince se zaměřením na trh práce

Grafika: Žurnál Online
Friday 11 March 2022, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Nejen pro studenty a akademiky z Ukrajiny, ale i pro další zájemce z této země připravuje Centrum jazykového vzdělávání Filozofické fakulty UP ve spolupráci s Úřadem práce rekvalifikační kurzy češtiny. Zaměřují se na trh práce.

Výuka připravovaných rekvalifikačních kurzů, které se zájemcům nabídnou prostřednictvím Úřadu práce, se uskuteční v prostorách Filozofické fakulty UP na třídě Svobody 26. Studenti, akademici i další zájemci z Ukrajiny se začnou česky učit patrně již tento měsíc.  

„Připravujeme studijní program pro tři skupiny po patnácti lidech. Výuka bude čtyřikrát týdně po čtyřech hodinách. Zájemce budou učit naši lektoři, tedy absolventky a absolventi olomoucké bohemistiky s bohatou zkušeností s výukou cizinců. Učí například na Letní škole slovanských studií či v ročních přípravných kurzech pro následné studium na vysoké škole,“ uvedla Pavla Poláchová z Centra jazykového vzdělávání FF UP.

Zdůraznila, že kurzy jsou primárně určeny ukrajinským občanům proto, aby se v nastalé situaci mohli co nejrychleji uplatnit na trhu práce v České republice, a že je snaha v budoucnu je rozšířit i do některých dalších měst Olomouckého kraje. „My nabídneme dva typy kurzu. Základní kurz v délce sto hodin a rozšířený s dotací tři sta hodin,“ doplnila.

V základním kurzu se student bude učit grafický systém jazyka. Naučí se porozumět jednoduchému, přehledně strukturovanému textu, porozumět jednoduchému formuláři a vyplnit ho či podat o sobě základní informace písemnou formou. Po kurzu by měl rozumět základním otázkám a měl by být schopen na ně v předvídatelných situacích reagovat. Frekventanti kurzu budou umět podat o sobě základní informace, také informace o všedních věcech, které se jich a jejich práce bezprostředně dotýkají. Na konci kurzu má student absolvovat písemnou a ústní zkoušku. Pokud ji složí, získá certifikát.

„Ukrajinským studentům a pedagogům, které Filozofická fakulta UP už přijala či přijme, pravidelně nabízíme také kurzy češtiny pro cizince, které se uskutečňují v našich prostorách v Křížkovského ulici 10. Tyto kurzy pro zaměstnance a posluchače doktorských studijních programů fungují celoročně, nyní budeme jejich kapacitu podle potřeby navyšovat,“ řekla Pavla Poláchová. (Pro více informací pište na pavla.polachova@upol.cz).

Na výuce češtiny se pravidelně podílí i katedra bohemistiky, která dlouhodobě spolupracuje s Centrem pro integraci cizinců.

„V předmětu Čeština jako cizí jazyk pravidelně absolvují naši studenti náslechy a praxe v Centru pro integraci cizinců. Teď jsme tomuto centru nabídli, aby naše studenty využilo i jako dobrovolníky, kteří by pomáhali dětem přicházejícím z Ukrajiny. Mohli by pomoci nejen s češtinou, ale obecně s adaptací na nové prostředí. Kromě toho základním i středním školám nabízíme i odbornou metodickou pomoc při plánování a realizaci výuky češtiny jako druhého jazyka,“ řekla Darina Hradilová, vedoucí lingvistické sekce katedry bohemistiky FF UP a zároveň garantka češtiny pro cizince na této katedře. Dodala, že katedra bohemistiky FF UP připravuje také program pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, který bude zaměřen na práci se žáky s odlišným mateřským jazykem a na výuku češtiny jako druhého jazyka.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)