Historičky a historikové FF UP se ve výzkumu zabývali tématem konverze

Repro: Žurnál UP
Thursday 17 February 2022, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Na konci ledna vydalo Nakladatelství Lidové noviny monografii nazvanou Vytváření konvertity s podtitulem Jazyková a vizuální reprezentace konverze v raném novověku. Téměř pětisetstránkové dílo autorek a autorů z katedry historie FF UP, jejích absolventů a dalších historiků je určeno především odborné veřejnosti.

Buď obrácení od odlišného náboženství ke křesťanské víře, nebo návrat heretiků zpět k ortodoxii, případně vnitřní obrácení spojené se vstupem do kláštera a zaslíbením Bohu. Tak lze vysvětlit význam konverze ve starší době. Navzdory převážně sekularizované evropské společnosti je téma konverze stále přítomné i dnes. Především ve smyslu přestupu jedné víry či vyznání k jiné/mu.

„Jen na to možná nejsme patřičně citliví,“ říká za autory knihy Iveta Coufalová, která je zároveň absolventkou doktorkského studia na olomoucké katedře historie a šéfredaktorkou časopisu Dějiny a současnost. „V letech 1948–1989 byla z veřejného prostoru víra vytlačována až vytlačena a výraz konverze si tak často spojujeme spíše s konverzí měny. Konverze ve smyslu duchovní cesty a třeba i proměny sociálních vazeb, které s tím souvisejí, jsou však tématem věčným. A můžu uvést i konkrétní příklad: Když jsme psali tuto knihu, narazila jsem v médiích na zprávu, že konvertitka ze severní Moravy byla přijata na slavnostní audienci u papeže. Připomnělo mi to řadu situací, které známe z raného novověku, kdy došlo ke zvýznamnění přestupu ke katolictví tím, že danému panovníkovi či šlechtici byla udělena pocta tohoto druhu,“ dodává historička.

Raný novověk, který je podle ní někdy i nazýván ‚věkem konverzí‘, je obdobím, kdy lidé nejrůznějších vrstev, od panovníků po poddané, přestupovali například od katolictví k luterství či kalvinismu a naopak. A měli pro to různé důvody. Nejen věroučné, ale například i sociální, ekonomické či rodinné. Často se jednalo o jejich kombinaci. Změny konfesí mohly probíhat dobrovolně, ale taky pod nátlakem, například ve vězení. Lidé směnili své vyznání i například s vyhlídkou lepší kariéry a majetkové stability.

Některé oblasti Evropy podle autorů knihy procházely velmi zajímavým konfesním vývojem, od různě komplikovaného soužití i několika křesťanských vyznání přes vývoj různých forem tolerance či snášenlivosti, až po vyhrocené konflikty. To vše podle historiků zanechalo otisk v pramenech z této doby. „Jsou to vyprávění konvertitů o svých přestupech k odlišné konfesi, ale také množství náboženské literatury pro laiky, která se zabývala otázkou pevnosti a stálosti ve víře. Lidé si o změnách konfesí psali ve svých pamětech a kronikách nebo vznikaly tištěné katalogy slavných konvertitů, jako svého druhu hrdinů té které církve hodných následování a podobně,“ vypočítává hlavní řešitelka výzkumného týmu Radmila Prchal Pavlíčková z katedry historie FF UP. Zdůrazňuje, že konvertovali nejen lidé, ale i celé městské prostory, kostely nebo městské brány, například tím, že nová katolická vrchnost nechala demonstrativně sejmout a před zraky lidí roztlouct symboly jejich původní víry – třeba v českém prostředí kalichy jako nejtypičtější vizuální symbol utrakvismu, které poté nahradila například sochou Panny Marie.

Velmi důležitou roli sehrávala ve výzkumu historiků zjištění, jak se o konverzi psalo, jaká slova se při pojmenovávání konverze nebo osoby konvertity používala, jaké nesla významy a co jim tak sdělovala o významu víry dané doby. „Když například luteránský měšťan napsal ve svých pamětech o svých sousedech, kteří přestoupili ke katolictví, že jsou to odpadlíci, kurvy a lotři, kteří skončí v pekle, vyjadřoval tím nejen svůj velmi negativní vztah k nim, ale také odkazoval k hodnotě, které evangelické víře přikládal. V jeho způsobu chápání světa byli lidé rozděleni na pravověrné, kteří budou spaseni, a zatracené, tedy ty, kteří podle něj ‚odpadli od pravdy‘ a Krista a dali se na stranu ďábla. Dobové tematizace konverze nám tak umožňují zabývat se některými aspekty předmoderního způsobu myšlení a my díky tomu dokážeme nejen lépe pochopit myšlení předmoderních lidí, kteří žili v zakouzleném světě plném andělů a ďáblů, apokalyptických předpovědí a vize Posledního soudu, ale také změnu, kterou prošla naše společnost v posledních dvou stoletích. No a možná, že jeho způsob zatracování protivníků a názorová nesmiřitelnost odhalí, že v některých aspektech jsme si s lidmi předmoderní doby třeba i podobní,“ uvádějí autorky.

Monografie, jejímž cílem bylo zjišťovat, jak je obraz konvertity a konverze utvářen v různých typech textových a vizuálních pramenů, u různých vyznání, v různých sociálních skupinách a profesích a za konkrétních sociálních geografických a náboženských podmínek, je určená především odborné historické veřejnosti, znalkyním a znalcům dějin literatury, umění, kulturní historie, judaistům, také historickým antropologům nebo teologům.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)