Hry s barvami klavíru v kapli Božího Těla

Foto: archiv Marka Keprta
Monday 9 June 2025, 13:00

Tvrzení, že na klavír se dá pohlížet jako na orchestr vtěsnaný do jediného nástroje, možná zní jako floskule z devatenáctého století, ale něco na něm přece jen bude. Alespoň pokud se daný koncert soustředí na hru s barevností zvuku. Tak tomu bylo i v kapli Božího Těla bývalého jezuitského konviktu v Olomouci, kde se v pondělí 5. května konaly první dva letošní koncerty uskupení Lichtzwang, které vede doc. Marek Keprt z Katedry muzikologie.

Na prvním recitálu se představila americká klavíristka Katelyn Bouska, která se soustředí na hudbu nepříliš známých nebo zřídka hraných autorů, v poslední době především na tvorbu skladatelek od středověku po současnost. Jejich dílo zařazuje do širšího kontextu – například album Women and War and Peace připravila k prvnímu výročí ruské invaze na Ukrajinu. Katelyn Bouska momentálně působí v Praze a zajímá se i o českou hudbu, nahrála kupříkladu kompletní klavírní dílo Miloslava Ištvana.

Její recitál v rámci cyklu Lichtzwang nesl jednoduchý název „Female Composers“ a Katelyn Bouska v něm střídala skladby českých a amerických autorek. Sama také koncert provázela mluveným slovem, což v případě amerických skladatelek, u nás ne tolik známých, pomohlo objasnit dramaturgický záměr. Jednotlivé skladby spolu navíc významově souvisely, posluchače tedy nečekal koncert sestavený z náhodně vybraných skladeb vázaných pouze faktem, že je napsaly ženy.

První dvě kompozice vybrala Katelyn Bouska jako znázornění protikladu zvuků města a zvuků přírody. Cyklus Ivany Loudové Pražské imaginace z roku 1995 vykresluje v pěti krátkých obrazech imprese města. Jsou to ale dojmy velmi osobní, nikoli zvukomalba. Ivana Loudová jako základní zvukový prvek cyklu používá tritonus, který představuje v různých barvách, velmi často i jako měkký, téměř něžný souzvuk. Bez názvů jednotlivých částí by se dalo ale jen velmi těžko určit, zda skladatelka posluchače zavedla na Karlův most, nebo do zahrad u Belvederu.

Zvuky přírody reprezentovala skladba Amy Beach s názvem The Hermit Thrush at Eve and Morn (Drozd zvečera a za svítání), op. 92 z roku 1921. Klavírní fantazie významné americké skladatelky na rozdíl od Pražských imaginací pracuje i se zvukomalebnými prvky. A přestože druhá část fantazie je velmi virtuosní, technické obtíže zůstávají jako krajka v pozadí. Pozornost poutala především ještě romantická melodika s lehkými jazzovými názvuky.

Další dvojici skladatelek pojilo téma naděje. Jako první zazněly dvě skladby Slávy Vorlové: Síla světla, op. 20/1 a Taneční fantazie, op.20/2. Z dramaturgického hlediska je důležitá zejména první jmenovaná skladba, kterou Sláva Vorlová napsala poté, co jejího manžela v roce 1945 popravili nacisté. Taneční fantazie z roku 1945 díky zastřeným barvám připomíná úvod skladby La Valse Maurice Ravela, ovšem kompozice Slávy Vorlové se z počátečního temného oblaku na rozdíl od La Valse nevynoří.

Druhou skladatelkou této dvojice byla Margaret Bonds, černošská skladatelka tvořící v době segregace. Katelyn Bouska přednesla její skladbu Troubled Water, která zpracovává píseň Wade in the water, jež se v devatenáctém století používala jako signál při útěku otroků z jižních států na svobodný sever Spojených států. (V české verzi píseň nazpíval Spirituál kvintet pod názvem Dál tou vodou.) Fantazie Troubled Water je opět velmi virtuosní. I zde se setkáváme se zvukomalbou, znázorněním rozbouřených vln v levé ruce.

Po skladbě Margaret Bonds následovala Preludia č. 6 a 7 Ruth Crawford. Ruth Crawford se spolu s manželem Charlesem Seegerem snažila od základů sestavit nový hudební systém, s tradičně disonantními intervaly vnímanými jako konsonance.

Katelyn Bouska v rámci recitálu uvedla i jednu skladbu v české premiéře. Jednalo se o kompozici s názvem bruises paraphrase z roku 2024. Maya Miro Johnson, studentka Katelyn Bouska, ve skladbě znázornila vlastní boj s těžkou nemocí. Dva soupeřící motivy měly představovat nemocniční realitu, systém, proti kterému vystupuje intimnější motiv lidské individuality. Ačkoliv je skladba zajímavá a vnesla do koncertu kontrast ostřejšího zvuku, skladatelce by bylo možné vytknout, že kompozice kvůli nadsazenému rozsahu ztrácí na intenzitě.

Poslední dvě skladatelky pojil český původ a také skutečnost, že si jako první české skladatelky získaly i mezinárodní uznání. Jednalo se o Julii Reisserovou a její skladbu Esquisse č. 1 z roku 1935 a Vítězslavu Kaprálovou a její dnes již klasická Dubnová preludia, op. 13 z roku 1937.

Kdo by v pianistické osobnosti Katelyn Bouska čekal okázalou virtuosku, bude zklamán. Její hra se nevyznačuje přehnanými gesty ani na odiv dávanou brilantností. Skvěle však pracuje s různými dynamickými pásmy a barvami a především dokáže najít a srozumitelně posluchači přednést to, co je v každé skladbě podstatné a zajímavé.

Druhý recitál večera nesl název „Resonances“ a vystoupil na něm umělecký vedoucí souboru Lichtzwang, doc. Marek Keprt. Jeho záměrem bylo nabídnout posluchačům díla několika skladatelů, kteří se zabývali zvukovými možnostmi klavíru. Velmi zajímavá a zábavná byla dramaturgie koncertu. V úvodní části zazněly dvě krátké kompozice, které ve zkratce shrnuly celý záměr recitálu.

Koncert se otevřel českou premiérou skladby Origami Chopin z roku 2010 od Gerarda Pessona. Stručný hudební vtip v miniatuře kombinuje známá Chopinova preludia a vytváří tak jakési „urpreludium“, esenci romantického klavírního zvuku. Následující Postludium od Ondřeje Štochla z letošního roku, které posluchači slyšeli 5. května ve světové premiéře, je opět hudební jednohubka, která tentokrát na klavír jako na barevný nástroj pohlíží z perspektivy 21. století.

Následující dvě kompozice byly zajímavé spojením s osobností Alexandra Skrjabina, jehož dílem se doc. Marek Keprt zabývá jako interpret i badatel. Nejprve si posluchači vyslechli světovou premiéru nové verze skladby Caresse Dansée od doc. Marka Keprta, která pracuje s látkou ze stejnojmenné Skrjabinovy kompozice. Spíš než domýšlení Skrjabinovy myšlenky skladba zněla jako komentáře psané zřetelně jinou rukou. Je zajímavé, jak snadno bylo možné oddělit rukopis obou skladatelů a že lze i v rámci Skrjabinova systému psát naprosto jinak než sám Skrjabin. To ostatně dokazuje i následující cyklus Nikolaje Obuchova Révélation z roku 1915. Hudba Nikolaje Obuchova na Skrjabinovo dílo navazuje a na první poslech se mu i velmi podobá. Ale jde jen o vnější podobnost, o druh estetiky, který Obuchov od Skrjabina převzal a vložil do něj vlastní, naprosto jiný hudební jazyk.

Po Révélation přišly na řadu dvě skladby Roberta Schumanna – Vogel als Prophet, op. 82 č. 7 z roku 1848/49 a druhá část Kreisleriany, op. 16 z roku 1838. Přiřadit Roberta Schumanna k Nikolaji Obuchovovi a Alexandru Skrjabinovi se může zdát zvláštní, ale právě Robert Schumann se záměrem recitálu dobře koresponduje jako jeden z prvních experimentátorů v oblasti klavírního zvuku. Schumannovy skladby vyzněly velmi nekonvenčně a křehce. Vynikly prolínající se harmonie a jemné dynamické nuance a celek působil velmi „skrjabinovsky“ odlehčeně. Koncert uzavřela Sonáta-fantazie č. 2, op. 19 Alexandra Skrjabina z let 1892–1897 inspirovaná mořem.

Letošní řada koncertů pro 21. století v Olomouci odstartovala velmi úspěšně a příznivci současné hudby se mohou těšit na další akce, především na podzimní festival MusicOlomouc.

Tamara Bláhová, studentka DSP Teorie a dějiny hudebního umění na FF UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)