S cílem podpořit smysluplnost a opodstatnění používání didaktických her v hodinách italského jazyka a dokázat, že tyto hry mají svou nezastupitelnou roli ve vyučování italštiny, uspořádalo Italské centrum katedry romanistiky Filozofické fakulty UP workshop s názvem La lingua in gioco.
Do Italského centra katedry romanistiky FF UP se sjeli odborníci na didaktiku italského jazyka a snažili se odpovědět na dotazy typu: Jaké jsou hlavní motivy učitelů pro realizaci didaktických her? Kdy a proč je provádějí? Co od nich očekávají? Plní didaktické hry jejich očekávání? Odborníci debatovali také o tom, jak na didaktické hry zařazované do výuky reagují studenti, zda je rádi hrají, jestli mají pocit, že jim něco přinášejí, nebo naopak v nich větší přínos pro své vlastní studium jazyka nevidí.
Workshop zahájil profesor Jiří Špička, garant oboru Italská filologie. Se svými příspěvky poté vystoupili jak zástupkyně pořádající katedry romanistiky Filozofické fakulty UP Stefania Elisa Ghezzi a Eva Skříčková, tak přednášející z Jagellonské univerzity v Krakově Alicja Paleta i Masarykovy univerzity v Brně Paolo Tabacchini. Nechyběla ani zástupkyně jedné z největších jazykových škol v České republice vyučujících italštinu Lingua nostra v Praze Chiara D’Atanasio.
„O didaktické disciplíny je mezi studenty italštiny velký zájem a v následných zaměstnáních tuto činnost i rozvíjejí. I když u nás na katedře zatím nejde o profilový předmět, zájemci by měli mít možnost získat i informace o didaktice. Minimálně v rámci předmětů B. Jednoduše už proto, aby měli kvalitní základ. Od zimního semestru příštího akademického roku nabídneme našim studentům nový předmět typu B Didaktika italského jazyka,“ uvedla Eva Skříčková, která se didaktice na katedře romanistiky FF UP věnuje.
Z jejího vyjádření i vyplynulo, že italská sekce katedry romanistiky bude v konání podobných seminářů a workshopů pokračovat a danou problematiku tak jejich účastníci budou i díky návštěvám odborníků rozvíjet.
„Hlavním přínosem didaktické hry je upevnění učební látky zábavnou formou. To způsobuje, že studenti lépe a snadněji fixují učební látku,“ dodala Eva Skříčková. Podle ní didaktická hra díky svému motivačnímu náboji studenty aktivizuje a probouzí u nich i chuť se učit. Zároveň rozvíjí kognitivní funkce a kreativitu. Nutí studenty, aby propojovali dříve osvojenou učební látku s novou a zapojovali při učení i životní zkušenost.