Jak (se) učit o filmu? Unikátní učebnice Filmouka nabízí průvodce světem filmu pro děti školou povinné

Foto: Jakub Čermák
Wednesday 29 November 2023, 14:23 – Text: Tomáš Franta

Co je to film? Jak vzniká? Jak se vyvíjel? Jak mu rozumět, když jste dítě? A jak ho vysvětlit, kdy jste rodič nebo učitel? Odpovědi nabízí unikátní učebnice Filmouka, která jako první svého druhu u nás přináší průvodce světem filmu pro žáky základních škol. Vizuálně pestrá a graficky promyšlená publikace je propojená s multimediálním webem, koncepčně využívá komiksové stripy a svými kresbami ji doprovodil i Jaromír 99. Kniha vychází ve spolupráci Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu (ASFAV) a Vydavatelství Univerzity Palackého.

Naživo ji autorský kolektiv představí ve čtvrtek 30. 11. v Olomouci, v sobotu 2. 12. v rámci knižního festivalu Knihy v Brně a v pátek 8. 12. v pražských Kasárnách Karlín.

„Přestože je na českých školách již 10 let možné učit filmovou a audiovizuální výchovu, není tento předmět ve školách téměř vůbec rozšířen. Jedním z důvodů jsou právě chybějící učebnice, které by dokázaly pomoci učitelům srozumitelně vysvětlit otázky související s filmovou tvorbu, recepcí a reflexí. Vznik Filmouky je proto splacením starého dluhu vůči našim dětem,“ říká Lucie Hlavicová, předsedkyně ASFAV.

Důvtipný průvodce pro žáky, rodiče i učitele vysvětluje vše podstatné, co je spojeno s filmem a audiovizuální kulturou. Komplexní projekt Filmouky kombinuje tištěnou knihu s webovou multimediální platformou plnou filmových ukázek a skrze srozumitelné texty, pestré grafické zpracování, na němž se podílel i Jaromír 99, a vhodně zvolené příklady chce malým i velkým čtenářům přinést vhled do světa filmu a audiovize. Nabízí přitom jak teorii, tak interaktivní praxi a návody na to, jak „rozumět“ filmu.

Filmouku jsme od začátku připravovali tak, aby navazovala na existující RVP. Současně jsme chtěli, aby byla využitelná jak v samostatném předmětu, tak třeba i v hodinách češtiny, dějepisu, výtvarné výchovy nebo v projektových a průřezových výukách,“ doplňuje za autorský kolektiv Petr Pláteník.

Ve Filmouce se propisuje více než tříletá práce autorského kolektivu, který svůj tvůrčí potenciál podpořil důkladnou rešerší zahraničních učebnic o filmu. Kniha je od začátku do konce srozumitelně vedena čtyřmi komiksovými vypravěči, a je tedy možné ji využít nejen ve škole, ale i při „samostudiu“ doma. Starší děti jsou schopny do problematiky filmu proniknout zcela samy.

Na zvídavé čtenáře čeká vhled do historického vývoje filmu od bratří Lumièrů až po éru Netflixu, dozví se více o technické přípravě filmu, poznají, jak se ve filmu buduje příběh a napětí, nahlédnou za oponu tvorby filmových triků a seznámí se s nejčastějšími filmovými žánry, jejich specifiky i tím, jak filmaři odhadují divácké nálady a trendy.

„Ve Vydavatelství Univerzity Palackého máme rádi knihy, které vycházejí z odborného prostředí, ale zároveň mají reálný praktický dopad mezi čtenáři, na školách zvláště. Filmouka navíc přináší inovativní a v českém prostředí ojedinělý koncept. I proto nás těší, že jsme mohli v závěrečné fázi do projektu vstoupit a Filmouku pomoct přivést na svět,“ říká Aleš Prstek, ředitel Vydavatelství UP.

Filmouka je dostupná na e-shopu VUP, v olomoucké prodejně VUP na Zbrojnici (Biskupské náměstí 1, Olomouc) a brzy také u dobrých knihkupců po celém Česku.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)