Jindřich Štreit vystavuje v Pevnosti poznání

Olomoucká vernisáž se v Pevnosti poznání uskutečnila 13. srpna.
Foto: Martina Vysloužilová
Saturday 18 August 2018, 13:30 – Text: Martina Vysloužilová

Jak vypadá služba kaplanů v několika českých a moravských věznicích, ukazují snímky fotografa Jindřicha Štreita v nové expozici muzea vědy Univerzity Palackého Pevnost poznání. Pod názvem Ze tmy ke světlu jsou vystaveny v Laudonově sále a s výjimkou tří dnů budou k vidění do konce srpna.

Jindřich Štreit se sociální tématikou a osudy lidí, kteří žijí na samém okraji společnosti, zabývá celý život. Tentokrát se věnoval tématu náročné služby kaplanů. Ti se pravidelně setkávají také s lidmi, kteří se zodpovídají za nejtěžší zločiny a po odsouzení tráví za mřížemi i dvacet let. Kurátor výstavy Otto Broch, který je kaplanem Vazební věznice v Olomouci řekl, že vězni jsou na jedné straně velcí exhibicionisti, ale na druhé straně si drží odstup.

 

 „Jakékoliv otevření nebo přiblížení se v tomto prostředí znamená riskovat, že toho druhý zneužije. Ale Jindřich Štreit si svým naprosto bezprostředním, lidským a pozitivním přístupem dokázal během chvíle získat aktéry focení na svoji stranu. Dokumentoval bych to na příkladu, kdy jsme přijeli do opavské věznice. První slova kaplana byla, že žádná z žen se nechce nechat fotografovat zepředu, jenom siluety. No a během krátké doby byl fotograf obklopen mnoha ženami, které ho přemlouvaly, aby je fotil,“ vylíčil Otto Broch.

Soubor čtyřiceti emotivních fotografií zobrazuje život vězňů s dlouholetými tresty a také pracovníky duchovní služby, kteří s odsouzenými prožívají šťastné i těžké chvíle. Jindřich Štreit si uvědomuje, že ne každý má možnost navštěvovat věznice, zúčastnit se bohoslužeb a přinést o tom svědectví.

 „Život mi nabídl poznání duševního stavu, který jsem zde zachytil. Jestliže prožiji tak silné emoce, snažím se je pochopit, ztvárnit a předat,“ řekl Štreit. „Věznice jsou v uvozovkách tmavá místa. Vězni tam prožívají bolesti, strasti, ale zároveň jsou to lidé, kteří udělali něco, co neměli udělat, nebo za co jsou potrestáni. Je to vlastně takový tanec naděje, který oni prožívají a přemýšlejí o tom, co udělali. A tady mě napadají slova odpuštění a pokání.“

Výstava měla premiéru 4. července na Velehradě během Dnů lidí dobré vůle, a to u příležitosti oslav 20. výročí kaplanské služby v ČR. Fotografie se setkaly s mimořádným ohlasem návštěvníků z řad významných osobností, ale i poutníků a návštěvníků Velehradu.

 „Uspořádat takovou výstavu je podle mě dobrý nápad, protože všeobecně máme vůči vězňům nejrůznější předsudky. Říkáme si, že si to zasloužili, ať trpí. Fotografie ukazují, jak se vězni uvnitř mění, i ten jejich výraz v očích je krásně zachycený. Ti lidé se dostávají někam jinam a objevují v sobě pokoru. A pro nás to má taky smysl, když vidíme, že se vězňům život obrací nějakým jiným směrem, nebo se o to alespoň pokoušejí, a že má smysl dávat jim šanci,“ popsala své dojmy Kateřina Janošíková, která se účastnila vernisáže.

Výstavu pořádá Vězeňská duchovenská péče z. s. a Univerzita Palackého v Olomouci pod záštitou náměstka hejtmana Olomouckého kraje Františka Jury. V interaktivním muzeu vědy Pevnosti poznání budou fotografie vystaveny do konce srpna, s výjimkou termínu od 20. 8. do 23. 8. kdy budou fotografie z technických důvodů dočasně deinstalovány.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)