Kam mizí motýli?

Foto: Jasoň červenooký.
Zdroj: Pixabay
Tuesday 25 July 2023, 8:00 – Text: (ipu)

O motýlech je řeč v zajímavém textu na Novinkách.cz. Dozvíte se, jestli jich v naší přírodě ubývá a které druhy už u nás nenajdeme. V rozhovoru komentují problematiku Vladimír Hula z Ústavu ekologie lesa na Lesnické a dřevařské fakultě Mendelovy univerzity v Brně a Tomáš Kuras z katedry ekologie a životního prostředí Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Ten odpověděl mj. i na otázku, které druhy už na našem území zcela vyhynuly. „Z dostupných dat vyplývá, že za posledních zhruba 120 let na území ČR vyhynulo/vymizelo 18 druhů denních motýlů, což je cca 11 procent původní druhové rozmanitosti této skupiny. Ačkoli je toto číslo alarmující, jedná se jen o pomyslnou špičku ledovce ztráty biodiverzity. Početnosti denních motýlů se mění poměrně zřetelně. To, že u nás vyhynuly druhy jako jasoň červenooký (populace na Štramberku byla znovuobnovena v 80. letech), žluťásek úzkolemý, okáč písečný nebo okáč lipnicový, se vzhledem k jejich ekologii dalo očekávat – žili v izolovaných, málo početných populacích. Dnes nám ale z krajiny ustupují i druhy dříve zcela běžné, např. bělásek řepkový nebo bělásek zelný (dříve evidovaní jako hospodářští škůdci).“ Celý rozhovor najdete zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)