Konference Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka

V říjnu se uskutečnila konference s názvem Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka.
Foto: Jana Kusá
Tuesday 25 October 2016, 12:09

Dne 13. října se na katedře českého jazyka a literatury PdF UP v Olomouci konala již tradiční mezinárodní konference s názvem Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka, na které kromě českých odborníků každoročně prezentují své příspěvky také účastníci ze Slovenska, Slovinska či Polska. I letošní setkání poskytlo mnoho inspirujících témat pro diskuzi nad didaktickou problematikou mateřského jazyka.

O zahájení programu se postarala vedoucí katedry KČJL Pdf UP v Olomouci Jana Sladová. Po úvodním slovu již následovala první dopolední prezentace, ve které se Štěpánka Klumparová a Ondřej Hausenblas zaměřili na kvalitu učitelských výkonů studentů na pedagogických praxích. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji na konci období základního vzdělávání je název příspěvku od Dany Vicherkové a Vlasty Řeřichové, které účastníkům představily realizovaný pedagogický výzkum. Poté Ivana Gejgušová referovala o tzv. scaffoldingu a jeho využití ve výuce mateřského jazyka. Dopolední program pak uzavřely Simona Pulkova, Alenka Valhova Lopertova a Melita Zemljakova Jontesova ze Slovinska svými příspěvky o pojetí  praktického výcviku budoucích učitelů a moderních metodách v didaktice slovinského jazyka a literatury.

V odpoledním bloku se představily Lea Lehner s tématem Model multidisciplinárního spojení ve slovinském jazyce ve druhém cyklu základní školy, Jitka Zítková s příspěvkem Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu, Dana Kollárová ze Slovenska svoji prezentaci nazvala Rytmika ako prostriedok nadobúdania elementárnej gramotnosti. O využití slov přejatých z němčiny ve výuce pohovořil Marek Bohuš, Ondřej Hník zase nabídl zajímavé náměty k diskuzi o smyslu literárního vzdělávání. Následovaly příspěvky jako Umelecké dielo ako nositeľ kultúrnej pamäti v kontexte vyučovania (Maus: estetické prežívanie holokaustu) slovenské odbornice Hany Zeleňákové, Zlatica Jursová Zacharová referovala o tématu Porozumenie príbehov a naratívna kompetencia v slovenskom jazyku u rómskych detí a Lucia Vlkovičová přispěla prezentací s názvem Zaujať, naučiť, povzbudiť – práca so začlenenými žiakmi na hodinách SJL na 2. stupni ZŠ.

Následovalo pojednání o zkušenostech Markéty Králíčkové s principy Montessori pedagogiky, Kateřina Prokopová seznámila s poznatky o tvorbě současných učebních materiálů, téma Jsem čtvrťák a CTRL-C, CTRL-V už pro mě (naštěstí) neplatí pak představila Vladimíra Pastyříková. O své zkušenosti s pořádáním literární exkurze Hledání pokladu Svatého Xaveria se podělil učitel Jakub Hlávko. Odpolední program uzavřely doktorandky KČJL UP v Olomouci Veronika Mikšíková s tématem Literatura jakožto cesta k charakteru aneb knihy nás činí dobrými a Veronika Švecová s příspěvkem Genderová problematika v odborné literatuře a pedagogické praxi.

Příspěvky z konference budou publikovány v recenzovaném elektronickém časopise JAZYK – LITERATURA – KOMUNIKACE, připravovaném pracovníky katedry.

Všem zúčastněným děkujeme a těšíme se na další setkání v příštím roce.

Veronika Mikšíková, Veronika Švecová, katedra českého jazyka a literatury PdF UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)