Konference Onko pacient se zaměřila na lidské papilomaviry

Foto: Nadace pro výzkum rakoviny ČR
Friday 7 November 2025, 13:00 – Text: (vim)

Nadace pro výzkum rakoviny ČR uspořádala již potřetí konferenci Onko pacient, jejímž cílem je lepší informovanost pacientů a jejich rodinných příslušníků, kterým do života vstoupila rakovina. Hlavním tématem letošního ročníku byly nádory spojené s infekcí lidskými papilomaviry (HPV), hovořilo se i o mýtech týkajících se očkování.

Diagnózu rakoviny spojené s infekcí HPV si v Česku podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR vyslechne ročně téměř tři tisíce lidí. Nejde přitom jen o často zmiňované nádory děložního čípku, infekce HPV může vést také k nádorům ústní dutiny a hltanu. Jejich výskyt překonává v průměru 800 nových případů ročně, zejména u mladších jedinců a častěji u mužů než žen.

Jak na konferenci připomněl Marián Hajdúch, ředitel Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM) LF UP, lékařský ředitel Národního ústavu pro výzkum rakoviny a předseda správní rady pořádající nadace, celá skupina zhoubných nádorů spojených s vysoko rizikovými typy HPV by nemusela vůbec existovat. „Z epidemiologických studií víme, že u osob, které jsou proti HPV očkovány, se tyto nádory nevyvinou, respektive pravděpodobnost jejich vzniku je extrémně nízká,“ uvedl s apelem na důslednou prevenci.

Virem HPV se totiž během života nakazí asi 80 % populace, většina lidí s pomocí své imunity infekci bez problémů zvládne a virus z těla vyloučí. V opačném případě vysoce rizikové typy HPV poškodí DNA lidských buněk, což může vést ke vzniku rakoviny. Usazení viru v těle zabrání očkování.

Důležitá i u dalších typů rakoviny, je úprava životního stylu v primární prevenci a v rámci prevence sekundární také účast ve screeningových programech, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění. Například díky screeningu nádorů děložního hrdla v ČR od roku 2008 poklesla nemocnost a úmrtnost na toto onemocnění o třetinu. K rozšíření dosud omezených možností screeningu rakoviny ústní dutiny a hltanu vědci na ÚMTM vyvíjejí neinvazivní kloktací test pro odhalení přítomnosti vysoko rizikových typů HPV.

O mýtech spojených s očkováním u pacientů s rakovinou na konferenci hovořil předseda České vakcinologické společnosti ČLS JEP Roman Chlíbek. „Očkování u onkologických pacientů rozhodně není jen doplňkovou prevencí, ale je součástí komplexní péče, která pomáhá chránit jejich život, udržet účinnost onkologické léčby a zlepšit celkovou prognózu. Moderní očkovací látky při správném, individuálně přizpůsobeném použití pacienty neohrozí, nemohou zhoršit jejich onemocnění, natož vyvolat nový nádor, a umějí překonat i sníženou výkonnost imunity v důsledku nemoci nebo její léčby,“ zdůraznil s tím, že se doporučuje nejen očkování proti respiračním nákazám, ale také proti pneumokokům, meningokokům, klíšťové encefalitidě, pásovému oparu, tetanu a virovým hepatitidám.

Konferenci Onko pacient uspořádala již potřetí Nadace pro výzkum rakoviny ČR, která vznikla při LF UP a Fakultní nemocnici Olomouc v roce 1997. „Naším hlavním posláním je edukace pacientů a široké veřejnost nejen o možnostech prevence diagnostiky a léčby rakoviny, ale také podpora jejího výzkumu, na který může naším prostřednictvím, třeba jen drobným finančním darem, přispět opravdu každý,“ dodal ředitel nadace Peter Vanek. Více o nadaci zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)