Ministr školství byl hostem online besedy pedagogické fakulty

Foto: Martin Višňa
Wednesday 16 June 2021, 12:50 – Text: Ivana Pustějovská

Co pozitivního přinesla a co negativního odkryla pandemie covidu-19 ve školství? Co bude na podzim? Čím motivovat uchazeče, aby pro ně byly pedagogické fakulty atraktivní? I na tyto otázky odpovídal ministr školství Robert Plaga v online debatě, kterou připravila v rámci cyklu Inspirace pro 21. století katedra českého jazyka a literatury a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace pedagogické fakulty.

V úvodu besedy přivítali ministra i rektor UP Martin Procházka a děkanka PdF Libuše Ludíková. Rektor poděkoval organizátorům besedy a opět vyzdvihl a ocenil práci všech studentů, kteří se v době pandemie zapojili do dobrovolnické činnosti. „Odvedli kus úžasné práce a zejména na zdravotnických fakultách velmi dobře zviditelnili univerzitu a velmi jim za to děkuji. Děkuji i panu ministrovi, že se postavil za vysoké školy, že myslel i na pedagogy, “ uvedl Martin Procházka.

Děkanka Libuše Ludíková připomměla, že online beseda se uskutečnila v cyklu Inspirace pro 21. století. „Chci za organizaci tohoto cyklu poděkovat kolegům Kamilovi Kopeckému, Michalu Křížovi a paní proděkance Petře Šobáňové. Tento cyklus navazuje na koncept, který pedagogická fakulta buduje, a to je projekt Učitel 21. Na něm tento tým začal pracovat před čtyřmi lety a stále se intenzivně snažíme posouvat se s ním dál. První kroky vedly k tomu, že jsme chtěli studentům předat více jiných kompetencí, než v učitelství bývá běžně dáváno,“ uvedla děkanka a zmínila i nový portál, který fakulta spustila a kterým chce oslovit nejširší veřejnost, včetně odborné, a sdílet příklady dobré praxe.

Robert Plaga pak mimo jiné shrnul, jak pandemie ovlivnila tuzemské školství. „Když to vezmu obecně z pohledu zavřených škol, tak nemůže být ministr školství šťastný, že školy v České republice a vysoké školy nevyjímaje, byly zavřeny nejdéle v celé Evropě,“ uvedl a dodal, že školy nezavírá a neotevírá ministr školství, ale ministr zdravotnictví a že spolu s odborníky ministerstvo upozorňovalo na to, že náklady nese více školství než průmysl a ostatní odvětví. Jako pozitivní vidí Plaga velký skok v kompetencích škol i učitelů v distančních formách učení, digitalizaci a IT. „Tady je obrovský posun, kterého musíme využít,“ řekl ministr. Podle něj si i řada rodičů v čase zavřených škol uvědomila, jak je učitelské povolání obtížné. Přiznal, že pandemie zcela odkryla negativa českého školství, jako je různá kvalita řízení škol nebo nerovnost v přístupu ke vzdělávání. „V distanční výuce se ukázalo, že rodiny, kde vzdělání nemá hodnotu, zůstaly odpojené a byl problém se k nim dostat.“

Ministr reagoval i na otázky, jak nadále využívat distanční formy vzdělávání, například na vysokých školách, kdy vidí přínos ve streamování přednášek. „Musíme se zbavit strachu, že když neudělám přednášku klasicky ve velké posluchárně, tak student o něco přijde.“ Opatrný je ale Robert Plaga při prognózách nového školního roku. Věří, že pokud se společnost proočkuje, nemusely by být dopady v případě dalšího šíření epidemie tak dramatické jako v minulém období. Zdůraznil potřebu režimových opatření a jasně daných pravidel, která požaduje od ministerstva zdravotnictví. „Chci, aby do 30. 6. jasně řeklo, jak chce nastavit plošný screening na školách na začátku září, a aby řekli, jestli od 1. září budou povinné roušky ve společných prostorách – v tom případě se to bude týkat všech škol i vysokých – a jaká budou případná režimová opatření. A samozřejmě aby řekli, kde je hranice, u které se začne nějakým způsobem brzdit.“ Vyzdvihl potřebu preventivních opatření, kromě roušek i testování, případně trasování nemocných.

Ministr se obšírně věnoval i postavení pedagogických fakult, uchazečům o studium, regionálnímu školství, inkluzi nebo pozici učitele ve společnosti. Zdůraznil, že školství by mělo mít jistotu finančního růstu i při výměnách vlád po volbách tak, aby ten, kdo se rozhodne studovat učitelství věděl, že bude mít dlouhodobou perspektivu i po nástupu do školy. „Pokud mám jít studovat, tak musím věřit, že to vydrží, musím věřit, že to není jen poslání, ale také povolání, které je ohodnoceno a umožní mi, abych založil a zabezpečil rodinu. To se nevytváří za jedno volební období. Je to ta atraktivita, která musí být uvěřitelná,“ uvedl Robert Plaga, podle kterého je potřeba i zdůrazňovat prestiž učitelské profese a vysvětlovat, že učitelé jsou lidé, kteří jsou ochotni nejen celý život učit, ale také se věnovat sebevzdělávání.

Záznam besedy si můžete pustit zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)