Na jaře vyšly ve Vydavatelství Univerzity Palackého dvě knihy zaměřené na spolkovou činnost prvorepublikové Olomouce

Repro: Žurnál UP
Wednesday 28 June 2017, 8:42

Spolky představovaly důležitý fenomén hudební kultury meziválečného Československa. Nejen ty ryze pěvecké a hudební, ale i náboženské, sportovní, vzdělávací, podpůrné či zaměstnanecké, které pěstovaly hudbu jako doprovodnou součást svých aktivit, jako prostředek sloužící k povzbuzení a posílení národního vědomí nebo „jen“ jako zdroj zábavy.

Zpěváci a hudebníci angažovaní v místních spolcích vytvořili jádro řady pozdějších a dodnes existujících hudebních institucí, tedy Moravské filharmonie Olomouc, Akademického sboru Žerotín, Mužského pěveckého sboru Nešvera, Spolku pro komorní hudbu a Základní umělecké školy Žerotín.

Až do konce druhé světové války spoluutvářela kulturu českých zemí německá hudební sféra. Spolky obou národnostních okruhů vnesly také do olomouckého hudebního dění nejeden pozitivní impulz. Ať již snahami po konkurenceschopnosti či prostřednictvím repertoárové komplementarity. 

Publikace Evy Vičarové – Pěvecké a hudební spolky za první republiky a Olomouc – představuje organizační provoz, repertoár, intenzitu veřejné činnosti a nejdůležitější představitele šesti nejvýznamnějších spolkových institucí: Musikverein, Männergesangverein, Damensingverein, Pěvecko-hudební spolek Žerotín, Volné sdružení přátel moderní hudby a Spolek pro komorní hudbu. Kniha Ingrid Silné – Hudba v olomouckých spolcích v letech 1918–1939 – je zacílena na dalších zhruba padesát spolků. Jsou mezi nimi spolky hudební, pěvecké, tělocvičné, církevní a nehudební, fungující v Olomouci-městě nebo v samostatných částech, které se staly roku 1919 součástí Velkého Olomouce.

Obě knihy dospěly k závěru, že město Olomouc zůstalo v meziválečném období významným moravským hudebním centrem krajského typu, srovnatelným např. s Ostravou či Plzní, a obstojně „drželo krok“ s Prahou i Brnem. S místními spolky byly spjaty nejen ústřední osobnosti české hudby jako Josef Bohuslav Foerster, Vítězlav Novák, Josef Suk či Leoš Janáček, ale například také třeba místní rodák Egon Kornauth, pianista a skladatel působící ve Vídni, či janáčkovská badatelka, Angličanka Rosa Newmarch. Zásluhou pořadatelských aktivit zdejších spolků v Olomouci vystoupily soubory a umělci, sklízející obdiv v celé Evropě, např. Pěvecké sdružení moravských učitelů, rakouský Rosé Quartett, Voiceband E. F. Buriana, pianisté Eugen d’Albert a Rudolf Firkušný, houslista Jaroslav Kocian nebo Vilém Tauský, pozdější slavný janáčkovský dirigent v Londýně. V olomouckých spolcích zahájila svou kariéru např. altistka Gertrude Pitzinger, posléze účinkující na německých operních scénách i v zámoří, nebo pianista a dirigent, spjatý s operními scénami v Berlíně, Paříži a USA, Fritz Zweig.

Obě národní entity a jejich hudebně spolková činnost přinesly místnímu publiku v konečném důsledku podstatně více impulzů, než by tomu bylo ve městě s jedinou národností. V Olomouci, ale i během zájezdů do okolních měst a obcí, se spolky staly rezervoáry národních zvyků. Ve zkoumaném období byly jen mimořádně zaznamenány projevy vzájemné nevraživosti či konfliktů, nebyly však ani vysledovány žádné projevy umělecké spolupráce. Obě kultury tak zůstaly po celé období oddělené.

Doc. Eva Vičarová, katedra muzikologie FF UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)