Na PdF přiblížila muzikoterapii Karin Schumacher z Univerzity umění v Berlíně

Fotogalerie: Ondřej Moučka
Wednesday 11 December 2019, 11:57 – Text: Milada Hronová a Jiří Kantor

Přednášky i praktické semináře zaměřené na muzikoterapii u osob s poruchami autistického spektra nabídla studentům pedagogické fakulty Karin Schumacher, profesorka Univerzity umění v Berlíně. Během dvoudenní návštěvy fakulty představila posluchačům různé aspekty muzikoterapeutické práce.

Studenti navazujícího magisterského oboru Muzikoterapie si mohli při setkání s Karin Schumacher nacvičit na modelových situacích různé diagnostické a intervenční postupy, v teoretické části zhlédli řadu videoukázek, které muzikoterapeutickou práci představily.

Během návštěvy se německá profesorka věnovala různým aspektům muzikoterapeutické práce. Část své návštěvy cílila i na praxi. „Cílem muzikoterapie je vytvořit interpersonální vztah za pomoci specifických charakteristik hudebních prostředků. Hudbou se můžeme beze slov dotknout a změnit emocionální stav pacientů.  Specifické muzikoterapeutické intervence mohou pomoci těmto lidem opustit emocionální stav spojený s izolací,“ vysvětlila. Během setkání si pak studenti nacvičovali na modelových situacích různé diagnostické a intervenční postupy.„I přesto, že spolužáci s lidmi s poruchami autistického spektra ve své muzikoterapeutické praxi již pracují, z přednášek Karin Schumacher jsme si všichni odnesli nové vhledy, které nám propojily již nabyté znalosti do smysluplnějšího celku. Otevřely nám dveře k porozumění lidem, pro něž je oboustranné pochopení a kontakt s druhými největší životní zkouškou,“ řekla Zuzana Mrlíková, studentka Muzikoterapie na PdF. Ještě nedávno si práci s nimi vlastně ani neuměla představit, protože si myslela, že by se nedokázala spojit s jejich světem. „Pouhé dva dny výuky profesorky Karin Schumacher mi však naprosto obrátily mínění vzhůru nohama. Ujasnila jsem si, že všichni lidé mají stejné základní potřeby a že největší uspokojení nám přináší být ve vzájemném kontaktu s druhými, s nimi se smát i sdílet nesnáze. To vše dohromady nejlépe dokáže udělat život snesitelným i v situacích, kdy cesta ven není k nalezení. Dva dny s Karin Schumacher mi přinesly naprosto základní vhledy do lidskosti, a tím i pochopení zásadních obtíží poruch autistického spektra, které jsou často vnímány a léčeny spíše symptomaticky, s malou snahou o pochopení, odkud tyto příznaky pocházejí,“ doplnila studentka.  

Profesorka Karin Schumacher se narodila v rakouském Grazu. Muzikoterapii studovala ve Vídni, hudbu a taneční vzdělání v Salzburgu a po odchodu do Berlína pracovala na psychiatrické klinice a dalších zařízeních pro osoby s autismem a jejich rodiče. Na Univerzitě umění v Berlíně založila studium muzikoterapie, které do nedávné doby garantovala. Je autorkou jednoho z proslulých muzikoterapeutických přístupů, jenž je určen primárně dětem a mládeži s poruchami autistického spektra. Na základě téměř čtyřicetileté praxe dospěla k pozoruhodným výsledkům, které jsou pro osoby s těžkým stupněm deficitu v interpersonální interakci velmi příznivé. Od 90. let spolupracovala s francouzskou vývojovou psycholožkou Claudine Calvet, později i se svou žačkou Silke Reimer. Společně vytvořily mezinárodně známý muzikoterapeutický test, tzv. AQR škály.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)