Napište, jak o sebe pečujete, a zapojte se do letní kampaně tematizující wellbeing!

Wednesday 13 July 2022, 8:55 – Text: Oddělení komunikace PdF UP

Pedagogická fakulta Univerzity Palackého připravila letní kampaň zviditelňující téma duševního zdraví a wellbeingu. Zapojte se také a vyhrajte zajímavé ceny! Soutěžní kampaň probíhá od 11. července do 30. září 2022 zde na portále U21 a na sociálních sítích.

Všichni – ať již jsme učiteli, akademickými pracovníky, studenty a nebo působíme na jiných pozicích – jsme v několika posledních letech zažili řadu psychicky náročných situací. Pandemie nakažlivé nemoci, obavy z onemocnění a strach o naše blízké, sociální izolace, nutnost naučit se rychle zcela novým způsobům komunikace nebo výuky, do toho živelná pohroma na jižní Moravě a naposledy válečná krize, jež propukla jen pár set kilometrů od našich hranic. Vnější mimořádné události a hrozby ve spojení se všudypřítomným stresem, jenž doprovází život současného člověka, to vše je významným faktorem negativně ovlivňujícím naši psychiku a náš pocit životní spokojenosti a vnitřní pohody.

O duševním zdraví a wellbeingu se v současnosti hovoří stále častěji a zdůrazňuje se potřeba pečovat o psychiku stejnou měrou, jako pečujeme o své zdraví fyzické. Wellbeing se oprávněně stal také jedním z témat probíhající reformy rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a tvůrci Hlavních směrů revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vymezují wellbeing explicitně jako jeden z očekávaných výstupů revidovaného kurikula. „Rizika ohrožení duševního zdraví dětí neustále rostou. Péče o duševní zdraví je spojena s mnoha dílčími dovednostmi, které škola může ve větším rozsahu rozvíjet. Rozvoj kompetencí pro wellbeing je tak nutné zahrnout do očekávaných výstupů v celém spektru vzdělávacích oblastí (SKAV, 2021). Nejedná se o vzdělávací obsah, ale o skutečné kompetence k tomu, aby se ve školách opravdu rozvíjely všechny oblasti wellbeingu: fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní. Wellbeing (viz Felcmanová, 2020) by tedy měl být jedním z klíčových principů, a to nejen na úrovni podmínek vzdělávání, ale i na úrovni očekávaných výstupů. Podporu kompetence k wellbeingu považujeme za zásadní a navrhujeme explicitní začlenění pod kompetenci sociální a personální.“ (Kol. autorů, 2022)

Wellbeing neznamená jen pocit momentálního štěstí a pohody a nemusí být přímo úměrný našemu hmotnému zajištění. Důležitý je pocit životního smyslu, uspokojení z kvality vztahů a naší vztahové sítě, celkové zdraví a množství životní energie, pocit sounáležitosti nebo nalezení hluboké vnitřní jistoty spojené s identitou.

Jak je vlastně možné pojem wellbeing vymezit a jaké techniky a návyky nám mohou pomoci wellbeing posilovat? Předně je důležité zdůraznit, že wellbeing neznamená jen pocit momentálního štěstí a pohody a nemusí být přímo úměrný našemu hmotnému zajištění, úspěšnosti, bohatství a jiným viditelným aspektům života jednotlivce. Přestože finanční a hmotná stabilita se uvádějí jako jeden z faktorů wellbeingu, ten je ve své komplexnosti ovlivněn ještě dalšími faktory, jako je např. pocit životního smyslu, uspokojení z kvality vztahů a naší vztahové sítě, celkové zdraví a množství životní energie, pocit sounáležitosti nebo nalezení hluboké vnitřní jistoty spojené s identitou. Wellbeing je spojen také s úspěšným zvládáním stresu a prožíváním emocí a jejich „zdravým“ projevováním, stejně jako s možností smysluplné abreakce (uvolňování napětí) a pravidelné realizace naplňujících aktivit.

Jak je z výčtu zřejmé, wellbeing je spojen s hlubšími aspekty života a více než stabilním, samozřejmým stavem je výsledkem našeho dosavadního života, každodenního konání a jedinečného prožívání.

Nejen v krizových momentech je důležité posilování psychické odolnosti a zakotvení pravidelné péče o duševní zdraví do našeho života.

A jak wellbeing pěstovat? Důležitá je nepochybně prevence, informovanost o problematice duševního zdraví a vědomí jeho důležitosti – s tím souvisí i připravenost řešit včas případné závažnější problémy, třeba i vyhledáním odborné pomoci. Nejen v krizových momentech je důležité posilování psychické odolnosti a zakotvení pravidelné péče o duševní zdraví do našeho života. Patří k ní hledání a realizace aktivit, jež nás naplňují a jimž se můžeme pravidelně věnovat, nacházení způsobů, jimiž můžeme uvolňovat napětí a smysluplně se odreagovat, stejně jako péče o vztahy s rodinou a lidmi okolo a starost o stabilitu, o naše duševní a fyzické zdraví a celkovou kondici.

Pro Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci je wellbeing jedním z důležitých témat, jež chce různými způsoby zviditelňovat. Jak už víte, na letní měsíce a babí léto jsme připravili cyklus workshopů „Pečuji o sebe“, jež nabízejí cestu k životní pohodě skrze prožitkové expresivní aktivity. Na workshopy, jež jsou pro zaměstnance, studenty a přátele fakulty zcela zdarma, se můžete stále hlásit zde. Souběžně vzniká série článků na portále Učitel21 a k tématu wellbeingu připravujeme rovněž originální metodické materiály k využití v pedagogické praxi. Ilustrátorka a naše absolventka Kateřina Janků vytváří soubor ilustrací, jež budou tematizovat prožívání emocí a různé duševní stavy. Její kresby a pocitové karty se stanou základem celého metodického balíčku pro učitele různých typů škol, kteří se chtějí se svými žáky věnovat rozvoji kompetencí pro wellbeing.

A konečně je tu také naše letní kampaň, jejímž prostřednictvím bychom chtěli téma duševního zdraví a wellbeingu zviditelnit. Do kampaně, jež se rozbíhá zejména na sociálních sítích, se může zapojit kdokoliv. Jak? Úplně jednoduše: stačí napsat pár řádků o tom, co vám pomáhá udržet si duševní zdraví a pohodu, jak zvládáte stres nebo náročné situace, jak ventilujete své emoce a co vám pomáhá nabrat duševní síly. Podělte se s ostatními o své příběhy a sdílejte svou zkušenost s různými způsoby a technikami, jimiž se udržujete v duševní rovnováze. K textu můžete třeba pořídit selfie nebo použít jinou ilustrační fotografii – třeba se zachycením toho, co vám dělá radost a přispívá k vaší stabilitě a pohodě. Vaší fantazii se meze nekladou!

Text a fotografii poté sdílejte na svém Facebooku, Instagramu nebo Twitteru a nezapomeňte nás označit! Jak? Na Facebooku vložte k doprovodnému textu naši adresu @PedagogickafakultaUPOL (a následně potvrďte naši stránku), na Instagramu přidejte @pdf_upol, používáte-li Twitter, pak vložte označení @FakultaV. Na Facebooku se nezapomeňte ujistit, že máte příspěvek nastaven jako veřejný; rovněž na Instagramu je potřeba mít veřejný účet – abychom mohli váš příspěvek do soutěžní kampaně vidět, sdílet a ocenit našimi dárkovými předměty. Nejste-li fanouškem sociálních sítí, můžete požádat někoho z rodiny či přátel, aby příspěvek sdílel za vás, nebo nám příspěvek pošlete na mail alzbeta.gregorova@upol.cz.

Každý účastník soutěže obdrží malý dárek v podobě našich dárkových předmětů a kromě toho v říjnu vybereme a oceníme 3 nejlepší příspěvky. Jejich autoři získají kromě drobných dárků také kvalitní jógovou podložku v hodnotě 1500 Kč a především naše pocitové karty s metodickým balíčkem k tématu wellbeingu. Naše kampaň probíhá od 11. července do 30. září 2022. Výsledek soutěže bude vyhlášen 10. října 2022 na sociálních sítích a webových stránkách pořádající Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Kol. autorů, 2022. Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (verze k připomínkování), dostupné z chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/hlavni-smery-revize-rvp-zv.pdf

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)