Nový Žurnál UP: Jiné dimenze akademiků a studentů

Ukázka titulní strany prosincového magazínu UP.
Foto: Žurnál UP
Friday 13 December 2019, 12:00 – Text: Ivana Pustějovská

Z titulní stránky nového Žurnálu UP se na vás usmívá sympaťák z pedagogické fakulty. Pavel Kučera, tlumočník znakového jazyka, je vlastně symbolem celého čísla magazínu, které tentokrát ukazuje „jinou dimenzi“ akademiků i studentů UP a představuje šíři zájmů a aktivit, jimž se věnují. V Žurnále, který vyjde 18. prosince, se tak například dozvíte, kdo vedle své matematické práce řídí organizaci stejně velkou jako naše armáda, kdo láme rekordy v psaní a studuje práva nebo kdo je nová naděje české literatury.

Patří-li něco k dobrým tradicím univerzity, určitě je to literární tvorba. Psalo se kdysi a píše se i dnes. UP se může chlubit desítkami uznávaných literátů, kteří dokázali zaujmout svými romány, verši nebo třeba detektivkami spoustu čtenářů. Co píšou studenti, doktorandi a absolventi dnes? Napoví úvodní téma, které představí Borise Steinbauera, Kláru Goldstein a Lucii Faulerovou. „Píšu proto, že to je jediná věc, která je už od malička čistě jen moje. Píšu, protože cítím, že musím, dělám to hlavně pro sebe,“ svěřuje se posledně jmenovaná autorka. Takže pokud ještě nemáte všechny dárky, třeba vás náš úvodní text příjemně inspiruje.

Od doby, kdy jsem na přírodovědecké fakultě vedla rozhovor s mužem, který se mě snažil (přiznávám, že marně) zlákat do světa, v němž je podle něj „snadné se orientovat“, tedy do matematiky, mi stále nedá spát závěr našeho rozhovoru. Marek Jukl je totiž nejen matematik a docent PřF, ale také prezident organizace, která má zhruba tolik členů jako naše armáda. Šéfuje totiž Českému červenému kříži, a tudíž náš rozhovor nebyl tak moc o matematice, jako spíše o humanitě. A co mi nedá spát? Jeho odpověď na poslední otázku, kdy ubyde válek. „Říct, kdy nebo jestli vůbec bude někdy všude mír, je velmi těžké. Ale i kdyby se to nikdy nestalo, tak jen ta snaha Červeného kříže  –  byť to zní jako protimluv – ´zlidštit válku´ –  má smysl stále. O tom jsem přesvědčen,“ říká prezident Marek Jukl.

„Má šikovné ruce. Umí si ušít kalhoty a ruce ho živí i při tlumočení,“ tak začíná rubrika Portrét, v níž představujeme Pavla Kučeru. Možná ho znáte také, když někdy najedete třeba na facebook pedagogické fakulty a jen ze zájmu si pustíte znaková videa tohoto dynamického muže. V zajímavém Portrétu se dočtete nejen to, jak zvládl on sám svou poruchu sluchu, ale také co dělá dnes: třeba že vede kurzy pro celé rodiny, jezdí na tábory, tlumočí svatby.

Bojíme se jich a moc je nemáme rádi. Řeč je o zubařích. Ladislav Korotvička vás možná oněch obav v rubrice Absolvent zbaví. Koneckonců pryč jsou doby, kdy dětem lámal zubní kartáčky.

O tom, že má UP i šikovné studenty, asi není třeba pochybovat. Ale kdyby si přece jen někdo nebyl jistý, doporučuji se seznámit třeba s Karolínou Foukalovou z práv, která patří mezi světovou extratřídu v rychlopsaní, nebo s cestovatelskými zážitky Karolíny Novákové z FTK či se šikovným týmem z FZV, který boduje v záchranářských soutěžích.

V novém Žurnále, který mj. najdete ve stojanech na fakultách, v hlavní menze nebo třeba v UPointu, je toho ale vážně mnohem víc.

PS: A pokud se chystáte na punč, pak přesně pro vás napsal bohemista Ondřej Bláha své „punčovní“ jazykové okénko. Hezké čtení.

 

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)