Odborníci z PdF přispěli ke vzniku nového filmu V síti

Foto: Česká televize
Saturday 29 February 2020, 8:00 – Text: Milada Hronová

V kinech měl premiéru film Víta Klusáka a Barbory Chalupové  V síti. Na jeho vzniku se v roli odborného poradce podílel Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace  pedagogické fakulty. Snímek o zneužívání dětí na internetu doprovází data z výzkumů univerzitního projektu E-bezpečí.

Tři herečky, které se proměnily ve dvanáctileté dívky, komunikovaly s muži na základě nově zřízeného profilu na sociálních sítích a sledovaly, co se bude dít. Vše tak činily pro potřeby filmu, jehož cílem je informovat veřejnost o zneužívání dětí na internetu.

„Dokument otevírá tabu, které se odehrává za dveřmi dětského pokojíku. Za deset dní se herečkám ozvalo 2458 mužů a žen. Z našich výzkumů vyplývá, že přes 30 procent dětí jejich internetoví známí vyzývají k osobní schůzce a víc než pětina dětí na ni přijde,“ řekl Kamil Kopecký. Doplnil, že výzkumy E-bezpečí uvádějí, že více než 40 procent dětí tvrdí, že dostalo na internetu erotickou nebo pornografickou fotografii a pouze 38 procent dětí se svěří rodičům v situaci, kdy byl jejich intimní materiál zneužit.

„Je tu velký prostor pro edukaci. Dokument V síti dnes existuje proto ve dvou verzích. Jedna je určena pro dospělé publikum, její kratší, šedesátiminutová varianta bude využita základními školami. Má jiný typ zpracování. Dětem představuje pravidla, která je potřeba v prostředí online dodržovat. Verze pro školy je pozitivní, protože i internet je veskrze pozitivní nástroj. Je jen potřeba zdůraznit, že v online prostředí existují služby, které pro děti nejsou vhodné,“ dodal vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP. Připravil i speciální metodiku pro učitele, jak s filmem pracovat, jak vést diskuzi, jaké otázky dětem klást a nachystal zároveň podklady pro web, který cílí na rodiče a učitele. Podle Kamila Kopeckého je potřebné před veřejností zdůraznit základní bezpečnostní pravidla a apelovat na rodiče, aby se zajímali o svět online svého dítěte, aby víc sledovali,  a zajímali se o to, s kým jejich potomek komunikuje a jak si hraje.

„To, co film V síti ukazuje, je jen špička ledovce. V současném světě se jedná o velký problém, z něhož vyplývá úkol nejen pro orgány činné v trestním řízení, ale také pro vzdělávací instituce i jednotlivé rodiny,“ zdůraznil odborník na kybernetickou bezpečnost. Připomněl přitom výsledky výzkumu E-bezpečí, z nichž vyplývá, že v roce 2018 zažilo některou z forem kybernetické agrese 41 procent žáků.

„S Vítem Klusákem a Bárou Chalupovou jsme se seznámili před natáčením tohoto filmu a strávili jsme více než tři hodiny v laboratořích projektu E-Bezpečí. Oba filmaře jsem seznámil s tím, jak vlastně rizikové fenomény fungují a s čím se budou v průběhu natáčení setkávat. Následně jsem od režisérů dostal nabídku podílet se na filmu samém jako odborný poradce. Snímek tak doprovází naše data z výzkumů České děti v kybersvětě a Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru,“ vysvětlil pedagog z UP a dodal, že přípravy a postprodukce filmu trvaly několik měsíců a na filmovém projektu strávili filmaři tři roky. Více ZDE.  O dokumentu další info ZDE a ZDE.  Možnost stáhnout metodiku ZDE.  Rozhovor s Kamilem Kopeckým ZDE.  

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)