Politologové z právnické fakulty řeší projekt zaměřený na kompetence mladých v oblasti demokratické participace

Setkání řešitelského týmu projektu Agora NextGen. Foto: Archiv OF
Wednesday 26 July 2023, 8:00 – Text: Eva Hrudníková

Tým Ondřeje Filipce z katedry politologie a společenských věd právnické fakulty spolupracuje na mezinárodním projektu Agora NextGen. Odborníci z pěti evropských zemí připravují výstupy, mimo jiné digitální knihovnu nebo počítačovou hru, které budou podporovat demokratickou participaci mladých lidí a aktivní občanství. Projekt kategorie Erasmus+ KA2 uspěl u Rakouské národní agentury.

Projekt Agora NextGen řídí rakouská nezisková organizace NGO Kommunity!. Dalšími řešiteli jsou spolu s PF UP tři neziskové organizace – slovenský Európský Dialóg, slovinské Mladinski Center Celje a bulharské Sdruzhenie Badeshteto Sega. „Do projektu jsme se dostali díky mému dřívějšímu působení na Fakultě sociálních věd Univerzity svatého Cyrila a Metoděje v Trnavě. Partnerskou organizaci Európský Dialóg založila má vynikající studentka a pozdější kolegyně Denisa Karabová. Zapojené neziskovky již dříve spolupracovaly. My jsme novým partnerem, očekává se od nás vnesení akademického prvku,“ vysvětlil Ondřej Filipec. S ním se na projektu budou podílet kolegyně z katedry – Petra Měšťánková, Lucie Tungul, doktorand Martin Mach a studentka Katka Vavřinová.

Cílem dvouletého projektu je rozvíjet kompetence mladých lidí ve věku 16 až 30 let v oblasti demokratické participace. „Aby byli aktivnějšími občany, zajímali se, byli činní v rámci politických stran, neziskovek, stávali se lídry, řešili problémy kolem sebe. Druhou cílovou skupinou jsou pracovníci s mládeží. Zaměření projektu je velmi rozmanité,“ uvedl Ondřej Filipec.

Tomu odpovídají i plánované výstupy. Většina bude v angličtině, některé budou překládány do partnerských jazyků. Výsledkem práce řešitelského týmu bude rozsáhlá digitální knihovna s originálními audiovizuálními materiály, plná videí, podcastů a praktických přednášek. „Točit, stříhat, sbírat materiál budou všechny zapojené organizace, tak aby se knihovna postupně plnila,“ dodal Ondřej Filipec. Připravuje se také počítačová hra simulující volební proces a politickou volební kampaň. Hráč se ve strategické hře stane politikem a bude usilovat o zvolení do parlamentu. Od olomouckých odborníků se očekává vnesení politologického vhledu do programování algoritmů.

V plánu je také tréninkový kurz pro pracovníky s mládeží. Pětidenní akce, která bude mít formát letní školy, se uskuteční na podzim 2024 v Olomouci. „Chceme ji zaměřit hodně prakticky. Plánujeme pozvat například tiskové mluvčí, odborníky na politický marketing, možná mladé lídry, politiky, aktivisty, youtubery, aby předali účastníkům své zkušenosti,“ naznačil Ondřej Filipec. Právě tréninkový kurz je výstup, který má na starost olomoucký tým. „Odpovídáme také za učebnici demokratické participace. Měla by mít zhruba sto stran a určena bude hlavně pracovníkům s mládeží,“ dodal.

Dvouletý projekt Agora NextGen odstartoval letos na jaře a zakončí jej konference v Rakousku. O jeho kvalitě vypovídá skutečnost, že uspěl v silné konkurenci projektů, které usilovaly o podporu u Rakouské národní agentury. Mezinárodní řešitelský tým získal na uskutečnění svých výstupů finanční podporu ve výši 250 000 eur. Další informace a aktuality na facebooku projektu zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)