Pracovníci PdF zkoumají podmínky realizace technického vzdělávání na základních školách

Foto: Trutnovinky
Thursday 5 March 2020, 12:00

Tvořivost, zručnost, práce s materiálem, nápaditost, experimentování a technické myšlení – to všechno jsou znaky moderně pojatého technického vzdělávání na základních školách. Podoba „dílenské“ výuky na českých školách prošla v posledních letech radikální změnou. To jsou vybrané postřehy vyplývající z pilotního ověřování, které realizuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Na realizaci pilotního ověřování a výzkumu se podílejí pracovníci z katedry technické a informační výchovy pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Cílem je mj. inovovat učební osnovy (tzv. rámcový vzdělávací program), posílit využívání moderních technologií a přiblížit techniku i děvčatům. Školám, které inovují učebny a jejich vybavení, pracovníci katedry taktéž radí, jaké jsou nové trendy a metody práce s žáky. Je třeba učit tak, aby žáci byli výukou zaujati, učební činnosti je bavily a rozvíjel se pozitivní vztah k technice.

Z hlediska materiálního vybavení existují v České republice jednak excelentně vybavené školy, ale taktéž školy s vybavením i několik desetiletí starým, pouze částečně inovovaným, s cílem udržet základní funkčnost dílny. Nicméně se ukazuje, že pokud je učitel kvalitní, je schopen dosahovat excelentních vzdělávacích výsledků. Děti jsou praktickými činnostmi doslova nadšeny.

Výzkum se zaměřoval též na učitele praktických činností a jejich aprobovanost. Bylo zjištěno, že velká skupina jich vyučuje neaprobovaně. Potěšující skutečností je, že praktické činnosti učí i spousta učitelek. Ty jsou v řadě případů osobnostmi, které dokáží pro techniku nadchnout i děvčata. Připravují pro ně velmi zajímavé učební aktivity, což je naprosto fantastické.

Nejen učitelé bez aprobace, ale i čerství maturanti mohou studovat velmi moderně pojaté vysokoškolské studium. Konkrétně lze studovat studijní programy Technika a praktické činnosti pro vzdělávání (Bc.) a Učitelství Techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. st. ZŠ (Mgr.), které jsou jedinečné a jsou nabízeny pouze Univerzitou Palackého v Olomouci. Pozitivní skutečností je i velký zájem ze strany děvčat.

Zájemci o studium speciální pedagogiky mohou studovat kombinaci  učitelství techniky a praktických činností a speciální pedagogiky pro základní střední školy. Absolventi získávají velmi široké pracovní uplatnění.

Přihlášky ke studiu lze podávat ještě do 15. 3. 2020.

Průběžná zpráva z pilotního ověřování: klikni zde. 

Doc. Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy PdF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)