Prosincový Žurnál přinese rozhovor s „Českou hlavou“ a představí podnikavé absolventy

Žurnál UP vyjde 18. prosince.
Repro: Žurnál
Friday 14 December 2018, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Pokud nevíte, co budete číst o vánočních svátcích, mám jeden tip: zkuste nejnovější Žurnál UP, který vyjde v úterý 18. prosince a nabídne štědrou porci článků. Nenechte si třeba ujít rozhovor s držitelem České hlavy, rostlinným genetikem Jaroslavem Doleželem, podívejte se, jak vidí ne vždy zcela šťastný svět fotograf a absolvent UP Jiří Pasz a nechte se od Filipa Melzera přesvědčit, že právo je docela dobrodružná disciplína.

Hlavní téma prosincového čísla univerzitního Žurnálu naznačuje už stylizovaná obálka. Na titulce, kterou vyfotila Gabriela Knýblová, je sympatická cukrářka. Říká si Alis Delis, a i když  fotka může symbolizovat sladký čas Vánoc, není tomu tak. Tedy  - ne zcela. Usměvavá dáma je naše absolventka a na jejím příběhu a osudu dvou dalších zajímavých mužů píšeme v úvodním tématu o absolventech, kteří se rozhodli změnit kariéru a začali podnikat. V různých oborech, s různým úspěchem. Přesto mají mnohé společné – co přesně, zjistíte v článku.

Říká se jí trošku nadneseně „česká Nobelovka.“ Řeč je o České hlavě, nejprestižnějším tuzemském ocenění, které může vědec získat. Před pár dny si pro ni do Prahy zajel profesor Jaroslav Doležel. Rostlinný genetik, který vede olomoucké pracoviště Ústavu experimentální botaniky AV a je i vědeckým ředitelem CRH, v rozhovoru odpovídá i na otázku, co jej pohání v jeho práci: „Potřeba objevovat něco nového je u mě velmi silná. Ale současně mi dělá velmi dobře, když vidím, že má práce k něčemu je. Je to jakýsi bonus. Když třeba přijedu do Afriky a vidím, že šlechtitelé banánovníku využívají metodu průtokové cytometrie a já jsem jim pomáhal ji zavádět, je to radost.“

O tom, že dobrodružství může odborník najít i tam, kde by ho laik sotva hledal, se přesvědčíte v portrétu Filipa Melzera. „Právní věda je o tom, že řešíte právní problémy. Řešení, které najdete, musí být řádně zargumentováno, musí být podloženo kvalitní rešerší. Je to stejně dobrodružné objevování jako například v chemii nebo archeologii,“ tvrdí docent naší právnické fakulty.

Že svět může být i docela neutěšené místo, vám ukáží fotografie absolventa CMTF Jiřího Pasze. Dokumentuje místa konfliktů, katastrof. Ukazuje ovšem nejen beznaděj, ale i naději v podobě práce humanitárních pracovníků či lékařů. Na konec roku docela dobrý námět na přemýšlení. „Mít nadhled jsem se učil na škole v Olomouci a jsem za to hodně vděčný. Je to způsob, jak zůstat blízko lidem, a přitom na sebe nebrat všechnu bolest světa. To bych se zbláznil.“

O tom, že univerzita má Nadační fond UP, který podporuje mladé vědce, asi víte. K čemu jim ale ta podpora je, jak ji dokáží využít? Odpovědi najdete v rubrice zkušenost, kde o své práci a pobytu v Americe vypráví doktorandka LF Veronika Žižková. Třeba o enormním pracovním tempu.„Chodí do práce zhruba na devátou, a když odcházíte okolo šesté, jste mezi prvními. I já jsem pak odcházela o půlnoci. To nasazení vás pohltí.“

Je toho ale mnohem víc, co vám přinese prosincový Žurnál  - objevy, výzkumy, ocenění, reportáže, historii, tipy.

Tak si ho nezapomeňte vyzvednout z našich stojanů. Jako vždy na fakultách, v menze, v Pevnosti poznání, v UPointu a jinde.   

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)