Řešitelé projetku KINDINMI jednali na pedagogické fakultě

Foto: Ondřej Moučka
Wednesday 24 April 2019, 14:03

Katedra primární a preprimární pedagogiky PdF UP byla ve dnech 8. – 11. 4. 2019 hostitelkou setkání řešitelů mezinárodního výzkumného projektu KINDINMI - Mateřská škola jako faktor začleňování dětí migrantů a jejich rodin. Program Erasmus +, klíčová akce 2: Strategická partnerství 2017-1-SE01-KA203-034587. Hlavním řešitelem projektu je Univerzita v Uppsale (Švédsko), dalšími řešiteli jsou Univerzita v Aberdeenu (Skotsko), Pädagogische Hochschule ve Vídni (Rakousko) a Univerzita Palackého v Olomouci (ČR).

Cílem projektu je zmapování kontaktu mezi školou nebo vzdělávacími organizacemi s rodinami; dále mapování kontaktů – v rámci předškolního vzdělávání – mezi rodinami migrantů a „tradičně“ vnímanými rodinami; hodnocení překážek a možností osvědčených postupů; zmapování vzdělávání a dovedností zaměstnanců pečujících o tyto děti z hlediska jazykového vývoje, sociálního začleňování, komunikace; zkoumání strategií, jejichž cílem je povzbudit rodiny, aby své děti zapsaly do předškolního vzdělávání a rozvíjely inovativní strategie.

Součástí projektu jsou také pracovní setkání (Transnational Meeting) a školení (Joint Staff Training) členů projektu. První setkání se uskutečnilo na univerzitě v Uppsale ve dnech 11. – 14. 12. 2017, druhé setkání pak na univerzitě v Aberdeenu ve dnech 1. – 4. 5. 2018 a třetí 15. – 18. 10. 2018 na univerzitě ve Vídni. Dubnový termín letošního roku proto připadl na olomouckou univerzitu. Hlavní koordinátorkou projektu za UP je dr. Vavrdová z Katedry primární a preprimární pedagogiky, která celodenní setkání organizovala a řídila, účastnila se jej také spoluřešitelka prof. Šmelová.

V rámci pracovního setkání, kterého se účastnili i zahraniční studenti (studenti Erasmus+, studenti doktorandského studia PdF UP), představili všichni partneři prezentace k projektu. Po prezentacích následovala velmi zajímavá diskuze, kde se otevřely otázky migrace, inkluze, problémy vzdělávání dětí migrantů (cizinců) v mateřském jazyce a v jazyce nové země, problémy identity, ale i vzdělávání a připravenost učitelů mateřských škol na nové situace, které souvisejí s migrací.

Mezi pozvanými hosty byly paní ředitelka Mgr. Ing. Lenka Pánková a lektorka Bc. Kateřina Křížová z neziskové organizace ARPOK, která velmi úzce spolupracuje s Katedrou primární a preprimární pedagogiky v rámci multikulturní výchovy. V prezentaci nejprve představily organizaci ARPOK, která vznikla s podporou Univerzity Palackého v Olomouci v roce 2004, dále pak projekty globálního rozvojového vzdělávání a výukové programy pro všechny stupně škol, včetně škol mateřských. Velmi významnou aktivitou z hlediska vzdělávání pedagogů je nabídka podpory formou seminářů, konzultací a metodických materiálů. Lektorky ARPOKu vstupují se svými programy také do výuky studentů oborů Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Učitelství pro MŠ, kde svými aktivitami doplňují výuku multikulturní výchovy na fakultě.

V rámci projektu byl pozván i nezávislý poradce ministra pro národní vzdělávací strategii a odborný poradce v oblasti kompetencí učitelů a ředitelů škol Glynn Kirkham, který se dlouhodobě věnuje i otázkám inkluze a multikulturalismu. Kromě přednášky k inkluzivnímu vzdělávání se také diskutovalo o otázkách vzdělávání v ČR a kompetencích učitelů a ředitelů škol vzhledem k inkluzi, hlavně však o výuce jazyků cizinců v mateřském jazyce a podpoře odpovědných institucí v této oblasti. Velkým přínosem byl i krátký workshop, který proběhl v pozdních odpoledních hodinách a kterého se účastnili i 4 čínští studenti.

Výzkumná část projektu KINDINMI je pak zaměřena na všechny pracovníky mateřských škol, kteří s dětmi cizinců komunikují (učitelé, školnice, asistenti), ale i na rodiče těchto dětí. Výzkumnou metodou je dotazník, který zpracovala skupina z univerzity v Aberdeenu (dotazník byl pak přeložen do jazyků členů projektu) a rozhovor, který realizují členové týmu v mateřských školách svých zemí. Výstupem projektu, kromě závěrečného setkání, prezentací a výstav, bude mezinárodní publikace, kterou vydá Univerzita v Uppsale. Proto se i závěrečné setkání uskuteční na této univerzitě, a to v měsíci říjnu 2019.

Alena Vavrdová, Ph.D., katedra primární a preprimární pedagogiky PdF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)