Rozvoj kompetencí prostřednictvím moderních komunikačních pomůcek

Speciálně upravená myš.
Foto: Ondřej Moučka
Saturday 19 January 2019, 14:22

Dne 12. prosince 2018 proběhl na pedagogické fakultě workshop pod vedením doktora Jaromíra Maštalíře z Ústavu speciálněpedagogických studií (ÚSS). Na workshopu byly studentům UP představeny moderní kompenzační pomůcky, určené pro osoby se závažným postižením řeči, jazyka nebo psaní. Veškeré vybavení, zahrnující specializované pomůcky i software, mohlo být pořízeno díky rozvojovému projektu v rámci institucionálního plánu UP (FRUP), jehož cílem je zvýšit odbornost a kompetence budoucích pedagogů v oblasti alternativní a augmentativní komunikace (AAK).

„AAK je určitě přínosné pro všechny a je dobré o něm vědět co nejvíce informací. Moc mě to zaujalo.“ „I přesto, že jsem přišel pozdě, mě přednáška nadchla svým obsahem i pomůckami, které jsme si vyzkoušeli. Za mně jedno velké díky :).“ Takové jsou vybrané reflexe studentů na proběhlý workshop, které svědčí o atraktivitě a významu prezentovaných komunikačních technologií a možností, určených pro osoby se ztíženou či nefungující schopností v komunikaci využívat běžnou řeč.

Uvedený workshop byl jedním z několika výstupů projektu „Inovace studijního předmětu AAK“, který spolu s doktorem Maštalířem řešili i doktorka Lucia Pastieriková a docent Jiří Langer (všichni z Ústavu speciálněpedagogických studií pedagogické fakulty). „Díky možnosti využít ve výuce moderní pomůcky dochází k rozvíjení potřebných dovedností a kompetencí, jak lze s pomůckami efektivně pracovat tak, aby je budoucí pedagog při práci s jedinci s výrazně narušenou komunikační schopností mohl zcela běžně ve své pedagogické praxi používat. Jsme opravdu rádi, že projekty jako byl tento, existují“, sdělil Jaromír Maštalíř. Z jeho „kouzelné krabice“ projektu (jak ji sám nazývá) předvedl například speciálně upravenou myš, klávesnici, tablet se speciálním softwarem či pohybový snímač. „Všechny pomůcky bylo možno si i na workshopu „osahat“, což posluchači nejen v psaných ohlasech velmi ocenili. Tyto a mnohé další pomůcky pak dotčeným osobám znatelně ulehčují práci a zejména jim umožňují stát se co nejvíce rovnocenným komunikačním partnerem. Což má pro všechny nedocenitelný význam“, dodal Jaromír Maštalíř.

Pomůcky budou nadále přirozeně využívány ve výuce, zaměřené na oblast AAK, i v dalších letech. Nabízené předměty z této oblasti jsou pevnou součástí kurikula studentů studijních programů speciální pedagogiky. Předmět je také nabízen v anglickém jazyce – určeném pro studenty programu ERASMUS+.

Jiří Žák, student FF UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)