Studenti mohou opět navrhovat své pedagogy do soutěže Teaching Awards UP

V textu fotografie vítězů prvního ročníku soutěže: Kamila Kopeckého (na snímku s tehdejší prorektorkou Lucií Plíhalovou) a Kateřiny Valchařové. Foto: Vojtěch Kmenta
Tuesday 13 May 2025, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Univerzita Palackého opět hledá nejlepší pedagogy. Vyhlašuje totiž druhý ročník celouniverzitní soutěže Teaching Awards UP, do níž své učitele nominují sami studenti. Návrhy je možné podávat od tohoto týdne až do října. Stejně jako v prvním ročníku bude mít cena pro vyučující dvě kategorie podle délky praxe. Ti nejlepší mohou získat buď Teaching Junior Award, pokud vyučují méně než pět let, nebo Teaching Senior Award, když se pedagogické činnosti věnují déle.

Univerzita loňským pilotním ročníkem založila novou tradici, jejímž smyslem je ocenit pedagogickou práci osobností z různých fakult. „Zásadní pro nás je zapojení studentů do této soutěže. Právě oni vybírají vyučující, kteří jsou podle nich nejen odborně zdatní, ale i inovativní a inspirativní. Věřím, že pro všechny pedagogy je jejich zpětná vazba velmi důležitá a motivuje je v další práci,“ uvedla Jitka Petrová, prorektorka pro studium a celoživotní vzdělávání.

Studenti využívají k podání návrhů univerzitní systém na evaluace, který znají a pracují s ním. Pro hodnocení mají k dispozici návod v podobě pětice kritérií, podle nichž mohou vybraného pedagoga ohodnotit. Měli by tak mj. zvážit, zda je učitel odborníkem ve svém oboru či zda je dostatečně inovativní a zvládá nové technologie. Po uzavření nominací postoupí pětice s nejvyšším počtem hlasů v každé kategorii do dalšího kola soutěže. V něm pak připraveným portfoliem představí sebe a svou práci Pedagogické komisi UP. Ta následně vybere vítěze v každé kategorii. Ceny převezmou nejoblíbenější vyučující Univerzity Palackého v únoru 2026 v rámci slavnostního programu Akademického týdne UP.

Do prvního ročníku se zapojilo více než osm set studentů, kteří navrhli na tři stovky vyučujících. Vítězi se stali dva učitelé, shodou okolností oba z pedagogické fakulty. Mezi seniorními vyučujícími to byl Kamil Kopecký z katedry českého jazyka a literatury, v juniorní kategorii si odnesla první cenu Kateřina Valchářová z Ústavu pedagogiky. „Nesmírným překvapením pro mě byla už samotná výhra – a to už jsem několikrát zmiňovala slovy mistra Karla Gotta ‚To jsem fakt nečekala‘. Po oznámení výsledků soutěže mě překvapilo i to, že mě začaly oslovovat jiné univerzity s prosbou o přednášky na téma, jak učit a co je klíčem k zaujetí studentů. Často nad tím přemýšlím a vlastně si myslím, že tím největším klíčem je to, že já do té výuky chodím za studenty skutečně ráda – a i oni a jejich názory jsou pro mě mnohdy velkou inspirací. Mimo jiné mi to celé dodalo energii a ujištění, že to, co dělám, má smysl a že čas – který je pro mě velmi cennou surovinou – se mnou studenti na hodinách neztrácejí zbytečně,“ zhodnotila význam ceny pro svou další práci Kateřina Valchářová.

Univerzita se tak i formou této soutěže snaží zdůraznit význam kvalitního pedagogického působení vysokoškolských učitelů. „Zavedení každoročního procesu oceňování vynikající vzdělávací činnosti je součástí Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022–2025. Průběh soutěže je možné sledovat na webových stránkách Centra excelence ve vzdělávání a pravidelně o něm informují i univerzitní média,“ připomenula Klára Tesaříková Čermáková, vedoucí oddělení dalšího vzdělávání a inovací ve výuce UP, které je garantem soutěže.

O prvním ročníku soutěže jsme psali podrobně zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)