Studie mediální gramotnosti populace ČR. Zakázku získala Filozofická fakulta UP

Grafika: Vojtěch Duda
Saturday 27 February 2021, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Jak Češi a Češky rozumí dnešnímu mediálnímu a digitálnímu světu kolem sebe a jak se v něm orientují? Právě to má zjistit Studie mediální gramotnosti populace ČR. Pracovat na ní začíná katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého, která nedávno zvítězila ve výběrovém řízení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Dvě obdobné studie si Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nechala zpracovat už v roce 2011 a 2017, nyní si k této práci vybrala katedru mediálních a kulturálních studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

„Jsme za to velmi rádi, je to pro nás velký úspěch a další možnost pro naši katedru pracovat na tématu mediální gramotnosti a socializace. Studie bude mít dvě části. V první se budeme věnovat úrovni mediální gramotnosti české populace mladší patnácti let. V našem případě půjde o skupinové diskuze se žáky a žákyněmi ve věku pět až čtrnáct let. Devět takzvaných focus groups provedeme s různými věkovými skupinami. Druhá část studie, dotazníková, bude zaměřená na populaci patnáct a více let. V ní budeme ve spolupráci s agenturou Stem/Mark kombinovat online a face-to-face dotazování na vzorku tisíc dvě stě respondentů/respondentek,“ uvedl za zpracovatele studie Zdeněk Sloboda z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP.

Část studie věnovaná populaci do patnácti let má být podle zadání RRTV odevzdaná do konce června, výzkum populace nad patnáct let skončí na konci října. „Doufáme, že současná pandemická situace nám příliš nezkomplikuje práci. Obzvláště skupinové diskuze s dětmi budou organizačně složité,“ podotýká Sloboda, „možná budeme muset u starších dětí využít i poměrně inovativní výzkumné online techniky.“

Tým zatím pracuje ve složení dvou doktorandů společně s Petrou Foretovou, odbornou asistentkou katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky. „Chceme však využít i další výpomoc, a to jednoho až dvou studentů. Pomoc se bude týkat realizace focus groups a zpracování zápisů a přepisů z nich. Budu velmi rád, když se mi přihlásí zájemci a zájemkyně se zájmem o danou věc, a to nejen z naší katedry, ale i odjinud, například z katedry sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, nebo třeba i z katedry psychologie,“ dodal Zdeněk Sloboda, který v letech 2014 a 2015 řešil Individuální IGA projekt s názvem Děti, rodiče a nová média.

Výsledky Studie mediální gramotnosti populace ČR budou odborníci z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP prezentovat nejprve Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Poté s nimi seznámí veřejnost.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)