Učitelé i studenti čerpali informace na tradiční letní škole

Fotogalerie: Milada Hronová
Tuesday 27 August 2019, 7:49 – Text: Milada Hronová

S hlavním tématem Třicetiletí obnovy a budování občanské společnosti v českých zemích přivítal šestadvacátý ročník Letní školy výchovy k občanství, demokracii a evropanství šest desítek účastníků i řadu zajímavých hostů.  

Inspiraci pro svou výuku přijela na fakultu načerpat například Jitka Křenková, která vyučuje češtinu a občanskou výchovu na Střední odborné škole Prostějov, zaměřené na obory číšník, kuchař, řezník a podobně.

„Získané informace určitě při vyučování využiji. Letos mě hodně oslovila řeč politoložky Vladimíry Dvořákové, která přednášela na téma 30 let poté. (Ne)konsolidovaná demokracie v České republice?.  Budu z ní čerpat jak ve výuce tříletých oborů, tak oborů ukončených maturitou,“ řekla pedagožka z Prostějova. Na Letní školu výchovy k občanství, demokracii a evropanství jezdí do Olomouce pravidelně a při vzpomínce na minulé ročníky se krátce zastavila u přednášek Otce Simeona z pravoslavné a arcibiskupa Graubnera z katolické církve.

„Pracujeme ve službách a naši studenti by měli vědět, jak se chovat nejen ke křesťanům, ale i k těm, kteří pocházejí z jiných kultur. V hodinách tak hovoříme i o tom, že k určitým věcem přistupuje jinak pravoslavná církev a jinak církev římskokatolická. Tyto věci se studenti nikde jinde neučí,“ doplnila.

Vedle Vladimíry Dvořákové z katedry politologie Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické Praha přednášeli ve staré aule pedagogické fakulty i Miroslav Vaněk z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky, a to na téma Listopad 1989 jako „symbolické centrum“.  Do programu letošního ročníku školy se zapsal i signatář Charty 77 a dlouholetý politik Daniel Kroupa, přednášku na téma Konec polistopadové demokracie a zrod druhé republiky měl Jakub Charvát z katedry politologie a humanitních studií Metropolitní univerzity Praha.

V úvodu letní školy vystoupila Hana Marešová, prorektorka UP, která připomněla potřebnou třetí roli univerzit. „Velmi dobře si uvědomujeme, že vedle vzdělávání a výzkumu je naší důležitou rolí i společenská odpovědnost směrem k nejbližšímu okolí. Dialog, konfrontace názorů s učiteli ze středních a základních škol, výměna poznatků i výsledků bádání jsou vlastně podstatou i této letní školy. UP v oblasti výchovy k občanství vyvíjí řadu aktivit. Snad nejdůležitější je její Občanská univerzita, jejímž smyslem je pomocí dobrovolnické činnosti našich vyučujících a studentů nabízet znalosti a dovednosti všude tam, kde je o ně zájem,“ uvedla.

Přestože zaměření letošního ročníku Letní školy výchovy k občanství, demokracii a evropanství bylo do značné míry vztaženo k výročí, které se váže k soudobým českým, respektive československým dějinám, organizátoři školy zařadili do programu i další témata využitelná v praxi učitelů společenskovědních předmětů a dějepisu. Byla přínosná i pro studenty středních škol, kteří se od loňského roku stali rovněž jednou z cílových skupin, a to prostřednictvím stejnojmenného kempu.

Letní školu výchovy k občanství, demokracii a evropanství pořádá katedra společenských věd PdF UP od roku 1994. Akce se uskutečnila za podpory Visegrádského fondu, Statutárního města Olomouc, Olomouckého kraje a Olomouckého centra otevřeného vzdělávání (OCOV).

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)