Unikátní pomocník k výuce italštiny. Učitelé jej mohou v online podobě využívat zdarma

Repro: Žurnál Online
Thursday 9 February 2023, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Učitelé a jejich studenti mohou nově využívat rozsáhlou sadu materiálů určených k výuce italštiny. Nabídku šedesáti lekcí připravila společně s dalšími čtyřmi evropskými italianistickými pracovišti katedra romanistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

Zhruba tři roky pracovali italianisté z pěti evropských univerzit na souboru materiálů pro výuku italského jazyka. Vznikly jako součást mezinárodního projektu s pracovním názvem Pastille a dnes de facto pokrývají výuku italštiny jakékoliv úrovně, od začátečníků až po velmi pokročilé. Celá sada je k dispozici pro výuku v online prostředí. Filozofií projektu je vyučovat italštinu prostřednictvím autentických materiálů estetické nebo kulturně-historické hodnoty. Proto jsou didaktické materiály vždy seskupeny kolem úryvků z literárních textů, písní, filmových sekvencí, reprodukcí výtvarných děl a podobně.  

„Do online prostředí jsme převedli všechny materiály, protože se náš projekt časově prolnul s pandemií covidu-19 a my v té době netušili, jak dlouho nepříznivá epidemická situace potrvá. Stěžejní část naší nabídky tvoří šedesát velkých lekcí. Zahrnují všechny úrovně evropského referenčního rámce znalosti jazyků, přičemž každá z lekcí je plánována na šest až osm výukových hodin,“ uvedl Jiří Špička z katedry romanistiky FF UP, spoluřešitel projektu.

Doplnil, že připravené lekce nabízejí nejen vstupní a výstupní test, ale i řadu dalších materiálů. „Například cvičení, které vyučující může zadat za domácí úkol. Student, který cvičení vyplní, si nechá automaticky vygenerovat vyhodnocení. Každá lekce je spojena s kapitolou pro učitele, v níž její autor doporučuje, jak by měla být vyučována. Jsou připraveny i doplňující cvičení, přepisy dialogů a textů, pracuje-li se kupříkladu s písní nebo s úryvkem z filmu. V jednotlivých lekcích nabízíme také nápady, jak s materiály pracovat při prezenční výuce,“ dodal italianista z olomoucké filozofické fakulty.

Ve výčtu nabídky zmínil i metodologickou příručku. V rozsahu sedmdesáti stran v ní odborníci připravili informace o různých trendech při vyučování jazyka, informace o tom, jakou italštinu učit z hlediska slovní zásoby i stylistické úrovně. Příručka obsahuje také vysvětlení vztahující se k dialektům, které jsou v Itálii velkým fenoménem.

„Neméně důležitou součástí naší nabídky jsou i různé záznamy a audiovizuální materiály, které jsme natočili během řešení projektu, a to při pořádání různých akcí. Učitele italštiny může například oslovit náš záznam ze semináře, který jsme pro ně uspořádali loni v červnu v Olomouci. Můžou si tak poslechnout jednotlivé referáty, k nimž jsme přidali i tutoriály, které vysvětlují, jak naše lekce i celou databázi používat,“ doplnil vysokoškolský pedagog.  

Na projektu s pracovním názvem Pastille se podílelo pět univerzit z celé Evropy. Hlavním řešitelem byla Vratislavská univerzita, spoluřešiteli pak Univerzita Palackého v Olomouci, Vilniuská univerzita, Makedonská univerzita v Soluni a Janovská univerzita.  

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)