Univerzita buduje špičkovou kognitivní laboratoř pro výzkum náboženství

Monday 19 March 2018, 9:23 – Text: OK

Olomouc (19. března 2018) V oddělení religionistiky, které je součástí Katedry sociologie, andragogiky a kulturní antropologie FF UP, vznikne během dvou let kognitivní laboratoř pro výzkum náboženství. Olomoucká religionistika se tak stane jedním z mála evropských pracovišť, kde se budou k výzkumu náboženského chování používat nejmodernější technologie.

Religionistika jako sekulární věda o náboženství patří na Univerzitě Palackého v Olomouci k nejmladším vědním disciplínám, její činnost byla oficiálně zahájena otevřením dvouoborového studia v roce 2015. Jedná se o interdisciplinární obor, který se zabývá studiem různých náboženských tradic, zejména jejich učením, rituálním chováním a organizací.

Členové olomouckého pracoviště se specializují na několik výzkumných témat. Především je to historický, sociologický a antropologický výzkum náboženských tradic Evropy, Asie, Afriky a střední a jižní Ameriky a v neposlední řadě také výzkum podob ateismu a bezvěrectví v moderní společnosti, nových náboženských hnutí, včetně studia magie a čarodějnictví.

Kognitivní výzkum bude dalším, a řekněme klíčovým, mezioborovým přístupem, který umožní na půdě humanitních věd využívat moderní výzkumné metody, postupy a technologie při výzkumu náboženství nejen na kulturní a sociální úrovni, ale také na úrovni biologické,“ řekl docent Tomáš Bubík, vedoucí oddělení religionistiky.

Kognitivní laboratoř vznikne na třídě Svobody 26 díky Operačnímu programu Věda, výzkum a vzdělávání (OP VVV). Hlavním cílem projektu je založení a rozvoj doktorského studia v oboru religionistika. Laboratoř by zároveň měla umožnit postgraduálním studentům a vědeckým pracovníkům rozšířit jejich poznání mimo tradiční disciplinární hranice a umožnit získat znalosti z oblasti neurověd, behaviorálních a kognitivních věd. Výzkumný tým školitelů a jejich doktorandů bude náboženské chování sledovat na fyziologické, emocionální a behaviorální úrovni, bude zkoumat, jak lidská mysl a tělesnost reagují na nábožensky ukotvené stimuly a jakých kognitivních mechanizmů k tomu využívají.

Základním předpokladem tohoto přístupu je, že náboženství je součást evolučně vyvinuté výbavy člověka, do které patří i mozek a mysl,“ dodal Tomáš Bubík, který je zároveň řešitelem projektu. K výzkumu budou využívány kromě standardních zařízení určených pro měření základních biometrických funkcí také přístroje, jako je například eye-tracking, umožňující sledování pohybů očí, speciální EEG pro výzkum elektrické aktivity mozku či Motion capture systém (Mocap) snímající pohyby objektů. K vytváření nábožensky motivované stimulace bude laboratoř používat 3D projekci a virtuální realitu. Experimenty přitom budou probíhat nejen v laboratoři, ale i v terénu, tedy v přirozeném prostředí participantů, k čemuž bude využíváno mobilních laboratorních zařízení.

Věříme, že tím dojde k obohacení religionistického výzkumu, k lepšímu pochopení náboženských jevů a současně také k postupnému propojování humanitních a přírodních věd,“ doplnil Tomáš Bubík.

Kontaktní osoba:
Tomáš Bubík | vedoucí oddělení religionistiky
Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci | Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie
E: tomas.bubik@upol.cz | M: 724 100 674

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)