Univerzita je poprvé v elitním žebříčku QS World University Rankings

Univerzita zlepšuje své pozice v mezinárodních srovnáních i díky vynikajícím výsledkům ve vědě a výzkumu.
Thursday 8 September 2016, 12:46 – Text: Martina Šaradínová

Univerzita Palackého (UP) poprvé pronikla do prestižního mezinárodního žebříčku vysokých škol QS World University Rankings. Žebříček obsahuje více než 900 univerzit, mezi TOP 700 školami má Česká republika pět zástupců. Univerzita Palackého je mezi nimi na čtvrtém místě. V globálním hodnocení zaujímá 651.-700. pozici. Nejlépe si vede Univerzita Karlova na 302. místě.

"Univerzita Palackého již figuruje ve dvou ze tří nejprestižnějších světových rankingů univerzit. Fakt, že se ocitáme ve společnosti nejlepších akademií, má obrovský význam, a to jak pro mezinárodní vědeckou spolupráci, tak pro reputaci univerzity. V budoucnu se umístění v mezinárodních žebříčcích možná bude zohledňovat i v systému rozdělování financí pro české vysoké školy. Zároveň je to pro nás zpětná vazba, že jdeme správným směrem,“ řekl rektor Jaroslav Miller.

Univerzita si zlepšila reputaci

Obdobně jako jiné žebříčky vysokých škol hodnotí i QS World University Rankings vědu a výzkum na základě bibliografických databází článků a citací, tentokrát sledoval výsledky za léta 2011 až 2015. V těchto kritériích UP v posledních letech hraje v tuzemsku vůdčí roli a dobrou pozici má i v zahraničí, což dokládají také další významná mezinárodní srovnání včetně Leiden Ranking 2016. Žebříček QS však navíc posuzuje například i poměr počtu pedagogů na studenty, podíl zahraničních studentů a akademických pracovníků a provádí i anketní šetření pro hodnocení reputace škol. Reputace škol, tedy to, jak ji vnímá akademický svět a významní zaměstnavatelé v mezinárodním kontextu, má padesátiprocentní váhu.

Právě v této oblasti měla olomoucká univerzita v minulosti nízké hodnocení. Díky postupnému zlepšování však letos stanula po boku Univerzity Karlovy, ČVUT, Masarykovy univerzity i VUT, které si v porovnání s loňskem v žebříčku pohoršily. V indikátorech „Citations per paper“ (normovaný počet citací na jednoho akademika) a „International faculty“ (index, který sleduje podíl zahraničních akademiků na univerzitě) je UP v pořadí českých univerzit dokonce na prvním místě. Pokud jde o oblasti bádání, největší publikační produktivitou i citovaností prací se mohou chlubit přírodní vědy a medicína.

Systematická práce přinesla ovoce

O zařazení do elitní společnosti usilovalo olomoucké vysoké učení tři roky. QS World University Rankings je jediný mezinárodní žebříček, který získal oficiální uznání od mezinárodní asociace IREG - Observatory of Academic Rankings and Excellence, jež se věnuje hodnocení a kritickému pohledu na existující mezinárodní žebříčky. „Spolu s žebříčkem Times Higher Education (THE) je považován za nejprestižnější mezinárodní hodnocení. Proniknout do tohoto žebříčku bylo obtížnější, jelikož kritéria hodnocení jsou přísná. Proto bylo důležité se této agendě systematicky věnovat,“ objasnila Zuzana Polanská z referátu podpory strategie UP.

QS World University Rankings 2016 je již 13. vydáním v řadě. Celkově žebříček čítá 916 univerzit z celkem 4322 sledovaných. První tři místa obsadily americké univerzity – MIT, Standford a Harvard. Výsledky jsou dostupné ZDE. QS Rankings zpracovává i regionální EECA Ranking (Emerging Europe and Central Asia), v němž Univerzita Palackého figuruje již třetím rokem a stále svoji pozici zlepšuje.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)