Univerzita podporuje dvojjazyčné mateřské školy. V první se budou děti učit čínsky

Přirozená a hravá forma učení už v MŠ je dobrým základem pro další studium.
Ilustrační foto: 123 RF.com
Monday 11 December 2017, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Chcete, aby se vaše dítě začalo učit cizí jazyk už v mateřské škole, ale nechcete platit drahé školné v soukromém zařízení? V Olomouci to bude od příštího podzimu možné. Odborníci z Univerzity Palackého totiž spolu s magistrátem připravili projekt, podle kterého by bylo možné vzdělávat v cizím jazyce už tříleté děti v mateřských školách, jejichž zřizovatelem je město. Jako první nabídne možnost bilingvního vzdělávání zdarma Mateřská škola Jílová.

Výuka by měla být zahájena od září 2018 a prvním vyučovacím jazykem, s nímž se děti seznámí, bude čínština. Univerzita totiž využívá zázemí Konfuciova institutu UP, který nabízí kvalifikované lektory. „Výhledově plánujeme zavedení bilingvního vzdělávání i v němčině či francouzštině, ale nebráníme se ani dalším jazykům,“ řekla prorektorka Ivana Oborná.

Cílem pilotního projektu je na základě zkušeností z praktické výuky ukázat, jak by mělo učení se cizích jazyků předškoláků vypadat a co je případně potřeba změnit a upravit, včetně legislativy. Proto se do něj zapojují vedle učitelů z praxe také odborníci z katedry primární a preprimární pedagogiky pedagogické fakulty. „Společně s ředitelkou Mateřské školy Jílová Janou Laštovicovou a s Hanou Fantovou z odboru školství magistrátu, který náš projekt podpořil, upravujeme školní vzdělávací program a chystáme potřebné podklady,“ řekla Martina Fasnerová z PdF.

Seznamovat se s cizím jazykem už v mateřské škole je podle odborníků pro děti výhodné, protože přirozená a hravá forma studia výrazně ulehčí učení později. „Rodilý mluvčí bude s dětmi v kontaktu jen ve svém jazyce. Tak se jej děti budou učit stejně přirozeně jako jazyk mateřský. To je významné u všech jazyků, ale o to významnější u tzv. tónových jazyků, k nimž čínština patří a které se také proto v dospělosti obtížněji učí. Nepůjde o výuku jazyka, ale o ´výuku v jazyce´,“ vysvětlila docentka Fasnerová a dodala, že bilingvní člověk lépe zvládá úkoly a snadněji řeší konflikty. „Je to způsobeno i efektivnějším zapojováním jazykových mozkových center. I proto jsou tito lidé schopni se soustředit na více činností najednou a dokáží lépe zvládat řešené úkoly. Vzhledem k plasticitě dětského mozku a rychlému rozvoji kognitivních dovedností by tato vzdělávací aktivita měla začít co nejdříve. Proto jde i z našeho pohledu o vykročení správným směrem,“ míní Martina Fasnerová z katedry primární a preprimární pedagogiky PdF.

Vzdělávání v MŠ Jílová začne v září 2018. Mateřská škola už rodičům novou vzdělávací nabídku představila. Další zájemci mohou získat podrobné informace přímo u ředitelky školy Jany Laštovicové.

 

 

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)