Univerzita v digitální bublině: debata přinesla hodnocení i tipy, jak zkušenost s pandemií zúročit

Fotogalerie: Vojtěch Duda
Wednesday 30 June 2021, 12:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Jaké zkušenosti přinesly uplynulé tři online semestry? Jak mohou univerzity pomoci proti dezinformacím? Nejen tyto otázky zazněly v aule filozofické fakulty při moderované debatě s názvem Univerzita v digitální bublině aneb Lekce z pandemie pro terciární školství.

Panelová diskuze, kterou uspořádala Univerzita Palackého, obsáhla tři tematické bloky, v nichž přední odborníci na problematiku dezinformací a vzdělání hodnotili uplynulé období z různých úhlů pohledu a nabídli i recepty, jak se z krize poučit. Debatu inicioval a také moderoval prorektor pro komunikaci a studentské záležitosti Vít Procházka.

O velkých rozdílech ve schopnosti škol přizpůsobit se online výuce hovořil vysokoškolský pedagog, publicista a ředitel Pražského inovačního institutu Bob Kartous. „Během pandemie jsem se setkával nejen na vysokoškolské úrovni, ale i v různých stupních vzdělávacího systému s odlišnými reakcemi na to, jak se vyrovnali s adaptací na danou situaci. Tak vysoká míra asymetrie mezi různými školami, mezi různými učiteli v tom, jak jsem schopen či schopna se rychle přizpůsobit dané situaci, mne hodně překvapila. Hodně škol nezvládlo adaptaci na distanční vzdělávání vůbec a naopak jsou školy, které se byly schopny přenést do distanční výuky během dvou dnů. Znepokojuje mne velká míra odlišnosti a fungování vzdělávacího systému. Z toho plyne i mé znepokojení, zda při tak velkých rozdílech v adaptaci jsou schopny školy uplynulé období nějak využít a dokonce z něj těžit,“ uvedl. Krize tak podle něj odkryla dysbalance ve vzdělávacím systému, na které by měly reagovat i univerzity.

I když je školství včetně vysokých škol pandemií zasaženo silně, odborníci u debatního stolu připustili, že koronavirová krize přinesla i mnohé pozitivní zkušenosti. Vedle děkana fakulty tělesné kultury Michala Šafáře, který uplynulé období zhodnotil spíš ‚remízou‘ než výhrou, se v pozitivnějším duchu vyjádřila k situaci proděkanka pedagogické fakulty Petra Šobáňová. Souhlasí s tím, že některé vzdělávací postupy možná doznají modernizace. „Na fakultě jsme ale získali spoustu zkušeností a naučili se více využívat digitální nástroje. Ověřili jsme si, kde je prezenční výuka nepostradatelná a kde naopak všem vyhovuje online výuka. Je podstatné z těchto zkušeností co nejvíc vytěžit a přemýšlet i o tom, kde je trvalé zařazení hybridního vzdělávání naopak přínosem,“ řekla.

V průběhu diskuze, jíž se vedle Boba Kartouse, Michala Šafáře a Petry Šobáňové zúčastnili i František Vrabel, zakladatel a ředitel firmy Semantic Visions, a Dominik Voráč, doktorand pedagogické fakulty  a člen iniciativy lékařů, vědců a studentů Lovci kachen, se pak v mnoha souvislostech hovořilo o tom, jak se k pandemii postavila česká společnost, především s odkazem na zvětšující se vliv dezinformačních médií. Debatovalo se možné regulaci sociálních médií, prostřednictvím nichž lidé svět vnímají stále častěji a které společnost svým nastavením polarizují. Diskutovalo se v tomto smyslu i o univerzitách, kterým patří důležitá role v pěstování kritického myšlení, úvahy v souvislostech a ve zvyšování odolnosti proti dezinformacím.

„Řešení není vůbec jednoduché. V nastaveném rytmu lidé za chvíli nebudou schopni rozpoznat, jestli to, co vidí a slyší, je pravda či lež. Ve virtuálním světě se brzy objeví spousta avatarů, umělé inteligence a prezentovaná sdělení budou natolik personalizovaná, že mediální výuka situaci nespasí. Je velmi potřebné klást velký důraz na interdisciplinaritu, vědomí souvislostí a podporu společenské odpovědnosti,“ řekl zakladatel a ředitel firmy Semantic Visions František Vrabel.

Debata Univerzita v digitální bublině aneb Lekce z pandemie pro terciární školství se uskutečnila 29. června. Její záznam můžete zhlédnout ZDE.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)