V letošní soutěži SOČ zabodovali tři studenti, kteří spolupracují s přírodovědeckou fakultou

Martin Čmel z Gymnázia Jiřího Wolkera v Prostějově
Foto: Miroslav Ježek
Thursday 2 July 2020, 8:00 – Text: Šárka Chovancová

Student Aleš Janderka z Gymnázia Šumperk zvítězil letos v celostátním kole Středoškolské odborné činnosti (SOČ) v kategorii Geologie, geografie. Odbornou porotu zaujal prací nazvanou Asociace fosilií z lokality Štíty (bystřický litofaciální vývoj české křídové pánve). Ve 42. ročníku této soutěže uspěl také Martin Čmel z Gymnázia Jiřího Wolkera v Prostějově, který se věnoval dynamickému rozptylu světla, a Jiří Šalajka z Všeobecného a sportovního gymnázia v Bruntále. Všichni tři studenti spolupracují s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Palackého.

„Vítězství bylo milým překvapením a vzhledem k mému umístění nemůžu být šťastnější. Mým cílem bylo zhodnotit a popsat štítecké hliniště po třiceti letech od ukončení těžby, odebrat vzorky fosilií, určit je a sestavit z nich sbírku. Nakonec je sbírka rozsáhlejší, než jsem čekal,“ uvedl Aleš Janderka z Gymnázia Šumperk, které je fakultní školou přírodovědecké fakulty.

Stejnému tématu se Aleš Janderka pod vedením Tomáše Lehotského z katedry geologie věnuje v rámci projektu Badatel. „Konzultace byly pravidelné. Scházeli jsme se nad sbírkami ve Vlastivědném muzeu v Olomouci, kde jsou srovnávací vzorky štíteckých fosilií. Potkávali jsme se také na přírodovědecké fakultě a během koronavirové krize jsme konzultace řešili online. S Alešem plánujeme spolupráci i do budoucna, už se nám rýsuje téma další práce. Chtěli bychom se zaměřit na štítecké mikrofosilie, což bude určitě zajímavá práce,“ dodal Tomáš Lehotský z katedry geologie. Kromě vítězství v oboru Geologie, geografie obdržel Aleš Janderka také dvě zvláštní ceny. Návrh do soutěže o cenu České hlavičky – Genus „Příroda kolem nás“ a návrh na cenu Učené společnosti České republiky.

Martin Čmel

Další úspěšný student spolupracující s přírodovědeckou fakultou je Martin Čmel z Gymnázia Jiřího Wolkera v Prostějově, které je rovněž fakultní školou přírodovědecké fakulty. Za měření velikosti nanočástic pomocí metody dynamického rozptylu světla obsadil v celostátním kole Středoškolské odborné činnosti třetí místo. „Měl jsem pocit, že jsme odvedli maximum, a umístění mě potěšilo. Na Miroslava Ježka a Roberta Stárka z katedry optiky, se kterými jsem spolupracoval, jsem dostal kontakt na gymnáziu. Vzhledem k tomu, že jsem se věnoval indexu lomu, navrhli mi, abych rozpracoval téma dynamického rozptylu světla, do kterého jsem se s chutí pustil,“ přiblížil.

Dynamický rozptyl světla je jednou z diagnostických metod pro určení velikosti a dalších parametrů nanočástic především v tekutých vzorcích. Rozptyl světla na drobných částicích lze pozorovat i v běžném životě, například jako zákal ve vodě. „S Martinem se nám pracovalo výborně, projekt ho velmi zajímal a věnoval mu mnoho času. Podílel se na experimentální práci v laboratoři, na přípravě vzorků i na analýze dat a programování. Martin je nadaný student a jeho přítomnost v naší laboratoři byla oboustranně prospěšná. Jsem rád, že existují aktivity jako Středoškolská odborná činnost či Badatel. Talentovaní středoškolští studenti tak mají možnost zapojit se do pokročilých projektů, osvojit si metody vědecké práce a proniknout alespoň částečně do tajů příslušného vědního oboru,“ uvedl Miroslav Ježek z katedry optiky.

Jiří Šalajka

Celostátního kola soutěže se zúčastnil také Jiří Šalajka z Všeobecného a sportovního gymnázia Bruntál. Jeho projekt Mapa s příběhem Bruntálska uspěl nejprve v krajském kole, kde se v kategorii Geologie, geografie umístil na třetím místě. V celostátním kole pak skončil devátý. Porotou byl zároveň nominován do soutěže Česká hlavička – Ingenium „Svět počítačů a komunikace“.

„Jiří Šalajka využil typického multidisciplinárního tématu, tedy propojení dvou na první pohled nesourodých vědních disciplín. Forma tzv. story maps je dnes v geoinformatice trendem, protože předává prostorové informace atraktivnější formou než klasické mapové výstupy. Především mladá generace uvítá propojení s multimédii a sociálními sítěmi. Zároveň ale vyžaduje komplexní pochopení řešeného tématu respektive jeho prostorové lokalizace. Hlavně bych vyzdvihl textovou část práce, která je na studenta střední školy zpracována v nadstandardní kvalitě a bez výhrad by obstála i na univerzitní půdě,“ doplnil Rostislav Nétek z katedry geoinformatiky.

Středoškolská odborná činnost je prestižní soutěž s mnohaletou tradicí. Cílem této soutěže vyhlašované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a garantované od ledna 2014 Národním institutem pro další vzdělávání, je vést talentované žáky k samostatnému a tvořivému přístupu při řešení odborných problémů v 18 vědních oborech. V letošním roce se krajských kol zúčastnilo téměř 900 autorů, do finále postoupilo 274 soutěžních prací od 294 autorů. Celostátní přehlídka i většina předcházejících postupových kol probíhala letos netradičně s využitím informačních technologií. Soutěžící poprvé v historii neobhajovali své práce před porotou, ale formou videí.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)