V Pevnosti poznání se návštěvníci promění v superhrdiny komiksu

Thursday 19 September 2019, 14:34 – Text: OK

Olomouc (19. září 2019) – Aktivity spojené s hrdiny komiksu připravila od soboty 21. září Pevnost poznání Univerzity Palackého v Olomouci. Popularizační akce nazvaná Věda ve světě komiksu potrvá celý měsíc a slibuje nevšední zážitky spojené s chemickými pokusy, originálním fotokoutkem, tvůrčími workshopy nebo výstavou dětského časopisu Raketa a komiksu Trikolora od Martina Šinkovského a Petra Nováka alias Ticha 762.

Báječní umělci, kteří společně vytvářejí časopis Raketa, představí pestré portfolio ilustrací, kreseb a 3D objektů. Děti se také samy zapojí do tvorby stránek a vyzkoušejí si nejrůznější výtvarné techniky a zábavné úkoly.

Do interaktivního muzea lákají návštěvníky i Strážci poznání. Komiks vytvořila bioložka a kreslířka Jana Růžičková. „Skupina zvířecích superhrdinů provádí návštěvníky jednotlivými expozicemi a společně bojují proti zlu a hlouposti. V rámci popularizační akce představíme pokračování oblíbeného komiksu. Komiksové zpracování příběhů Strážců poznání odpovídá popularitě tohoto literárního žánru, ve kterém se často setkáváme s nadpřirozenými jevy a neuvěřitelnými výkony. Přinášíme tak kritický pohled na vybrané situace popsané v různých komiksech. Návštěvníci se tak dozvědí, zda je z pohledu vědy možné, aby vybraní superhrdinové zvládli zachránit svět,“ řekl Roman Chvátal, programový ředitel Pevnosti poznání.

Centrum popularizace obsadí fiktivní postavy, jejichž schopnosti jsou založené na fyzikálních a chemických zákonech. V laboratoři budou tři superchemikové. Mrazíř dokáže mrazit na teplotu minus 200 stupňů Celsia. Barvíř umí měnit barvy látek a Rozpalovač zase všechny zapálí pro vědu. Pokusy se budou konat pouze o víkendech až do 19. října.

Jinde v Pevnosti poznání se zase děti promění v geniální matematiky. Naučí se pracovat bez kalkulačky a hravě z hlavy vypočítají velká čísla nebo složité odmocniny. V expozici Živá voda zase zjistí, jak příroda rozdělila nadpřirozené vlastnosti hrdinů mezi nejrůznější organismy a na člověka tak trošku zapomněla. 

Udrží pavoučí vlákno Spider-Mana? 

V expozici Světlo a tma zájemci nahlédnou do tajů fyzikálních zákonů komiksu. V hlavní roli bude neviditelnost. Pomocí hydrogelových kuliček organizátoři poradí, co je potřeba splnit, aby se člověk stal neviditelným. Animátoři vysvětlí, jakou roli v tomto případě hraje lidské oko či index lomu prostředí. A odpoví také například na otázku, zda pavoučí vlákno opravdu udrží Spider-Mana. V přízemí interaktivního muzea vědy se návštěvníci vrátí do minulosti. Děti i dospělí se dozvědí, že komiks se ve dvacátém století stal jedním z nejvýznamnějších médií a v poslední době je čím dál více spjat s historií, respektive s jejím výkladem. Ve vědecké výtvarce si vyrobí flip book nebo nažehlovačku.

Novinkou jsou také školní výukové programy, které v rámci akce zařazuje Pevnost poznání do své celoroční nabídky. Školáci díky nim prozkoumají vodníkovo království pěkně z blízka a dozvědí se to nejzajímavější ze života ryb. A také to, že pouhá kapička vody má mimořádnou moc a sílu. 

Kontaktní osoba:
Martina Vysloužilová | vedoucí komunikace
Centrum popularizace Přírodovědecké fakulty UP | Pevnost poznání
Univerzita Palackého v Olomouci
E: martina.vyslouzilova@upol.cz | M: +420 603 359 126

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)