Výstava fotografií se ohlíží za projektem Romspido

Z vernisáže výstavy, vpravo děkan Peter Tavel a Mária Heveriová.
Foto: Martin Višňa
Monday 3 February 2020, 8:00 – Text: Martin Višňa

Galerii cyrilometodějské teologické fakulty zaplnily tváře předškolních dětí, a sice na černobílých fotografiích, za nimiž stojí pracovníci již skončeného projektu Romspido. Pod jeho hlavičkou vznikla centra neformálního předškolního vzdělávání, která dětem z rodin ohrožených sociálním vyloučením usnadňovala nástup do školy. Výstava je malým ohlédnutím za touto aktivitou.

Pětici center v Olomouckém kraji navštěvovaly převážně romské děti, prostřednictvím společných her i individuální práce rozvíjely své dovednosti a znalosti, zvykaly si na denní režim či pravidelnou docházku. Při práci se využívalo Montessori pomůcek nebo Feuersteinova metoda instrumentálního obohacení, důraz byl kladen na laskavý a partnerský přístup k dětem a bezpečné prostředí a také na aktivity pro rodiče.

Výstava fotografií na CMTF je jen malým výběrem z fotografií, které byly v centrech pořízeny. „Fotky vznikaly spontánně během práce, nebylo to žádné cílené fotografování. Jsou to většinou záběry na mobilní telefon, bez nějaké přípravy,“ uvedl na vernisáži jeden z autorů Milan Cyroň. „Za každou z těch fotek si vybavíme nějaký příběh, vzpomínku, snad si v nich něco najdete i vy a budou se líbit,“ dodal jeho kolega Šimon Gillar.

Zahájení výstavy, která bude v galerii CMTF k vidění až do Velikonoc, se ujal děkan CMTF Peter Tavel a garantka předškolního vzdělávání Mária Heveriová. Ta poděkovala všem, kteří se na aktivitách projektu Romspido podíleli.

Na vernisáži byl přitom poprvé k prohlédnutí i čerstvý výstup tohoto projektu, publikace nazvaná Bedekr společného vzdělávání. „Je to pomůcka pro lidi, kteří pracují s dětmi ze sociálně vyloučeného prostředí, tedy pro učitele, vychovatele, speciální pedagogy nebo sociální pracovníky. Zaměřuje se na jejich osobnostní rozvoj, také přímo na práci s dětmi v terénu, kdy uvádíme příklady různých aktivit a her, například na rozvoj grafomotoriky a jemné motoriky nebo představy o času. Zmiňujeme se také o Montessori pedagogice a dalších metodách, které jsme v průběhu projektu využívali, a součástí je i přehled obdobných projektů s kontakty,“ řekla k publikaci její hlavní autorka Gabriela Šarníková z katedry křesťanské výchovy.

Cílem projektu Příprava romských dětí a dětí ze sociálně marginalizovaných skupin z Olomouckého kraje a okolí na vzdělávání pomocí dobrovolnictví a se zohledněním spirituálních potřeb, zkráceně Romspido, bylo zapojení okrajových skupin dětí a mládeže do všech úrovní vzdělávací soustavy. Projekt byl podpořen Operačním programem Výzkum, vývoj a vzdělávání v rámci výzvy Inkluzivní vzdělávání. Partnery byly město Olomouc, Olomoucký kraj, Charita Olomouc, Člověk v tísni, organizace SPOLEČNĚ-JEKHETANE, P-centrum a vybrané školy v regionu. V rámci projektu mimo jiné vzniklo i Dobrovolnické centrum UP a pravidelně byl pořádán Veletrh inkluze. Více o projektu ZDE.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)