Výstava v Uměleckém centru UP zavede návštěvníky do Vídně

Výstava seznamuje s historií a současností Vídeňských svobodných listů.
Foto: Gabriela Knýblová
Saturday 20 May 2017, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

V Uměleckém centru UP je k vidění výstava mapující historii Vídeňských svobodných listů. Návštěvníci se mohou seznámit s vývojem listu, který vznikl v roce 1946, a navázal tak na více než stoletou historii vydávání česky psaných novin ve Vídni.

„Olomouc a Vídeň mají k sobě nečekaně blízko, a to jak v minulosti, tak v současnosti. V prosinci loňského roku se například prezentovalo město Olomouc v Českém centru ve Vídni. Ve Vlastivědném muzeu v Olomouci byla naopak zajímavá výstava o Františku Josefovi I., který byl častým hostem města a byl zde korunován na císaře. Našli bychom další významné osobnosti z minulosti, které hrály roli ve Vídni a naopak, třeba W. A. Mozart, Josef Václav Radecký, Sigmund Freud nebo Gustav Mahler,“ připomíná Hana Herdová, redaktorka Vídeňských svobodných listů a absolventka UP.

Na 16 výstavních panelech je zachycen stručný přehled historie českých novin ve Vídni a především vývoj Vídeňských svobodných listů od jejich vzniku až po současnost. Pozornost je věnována obsahu a jeho změnám – od informačního pramenu o repatriaci krajanů do staré vlasti, přes list s vyhraněným postojem k tehdejšímu režimu v Československu, přinášejícím informace také o menšinovém životě, až po současnou podobu, věnující se převážně životu Čechů ve Vídni a v Rakousku.

Souběžně výstava podává základní informace o zastřešující Menšinové radě, která po dlouhá léta byla a stále i je – vedle spolku České srdce – majitelem, nakladatelem a vydavatelem. Na pozadí historických událostí v Rakousku a Československu pak seznamuje příchozí s několika významnými osobnostmi české menšiny ve Vídni a šéfredaktory novin. V chronologické posloupnosti výstava zmiňuje vznik nových států po rozpadu Rakousko-Uherska i období první republiky. Ukazuje i odboj vídeňských Čechoslováků za druhé světové války nebo emigrantské vlny po roce 1948 a 1968. Současné aktivity české menšiny ve Vídni pak seznamují především s úsilím o udržení mateřského jazyka, zejména prostřednictvím tradice česko-vídeňského školství, tiskovin a spolkové činnosti.

Jak připomenula Hana Herdová, i Univerzita Palackého a vídeňská česká menšina mají mnoho společného. „V české Vídni jsou známá jména zdejších profesorů, kteří se v nedávné době věnovali problematice vídeňských Čechů i exilu, jako je významný historik exilu profesor Miloš Trapl. V Akademickém spolku ve Vídni jsem také v minulosti navštívila přednášku profesora Miloslava Pojsla z cyrilometodějské teologické fakulty. Univerzitní sbor Ateneo je za spolupráce s vídeňským Čechem Karlem Procházkou zván v posledních letech k adventnímu zpívání ve vídeňské radnici a krajané jsou také často v hledišti koncertů. A abychom zůstali u vídeňských Čechů – Reálné gymnázium Školského spolku Komenský, chloubu českého školství ve Vídni, vede v současnosti Helena Huberová, absolventka filozofické fakulty. Já jsem také absolventkou Univerzity Palackého a její pedagogické fakulty, a to jistě nejsme v současnosti jediné, které se pohybujeme na česko-vídeňské půdě,“ dodala Hana Herdová

Výstava o historii Vídeňských listů je k vidění v chodbě v prvním patře Uměleckého centra UP do 31. května.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)